kunstigt åndedræt til præ-klimakteriesild  Når kroppen er over 45+, parforholdet er tæt på de 30, ungerne er på vej til fase 3 og man bliver nødt til at tage folk, der er født i 1980'erne seriøst, så er der brug for kunstigt åndedræt.

19.12.09

Susling afklimatiserer

Nå, I troede nok, at jeg ville holde op med at baldre op om klimaet, fordi klimattopmødet er slut og så er den potte ude og det er ikke længere chick at tale om den slags. Men nej! Det er da nu, vi skal i gang for alvor.

Hvad gør du egentlig selv? Har du slukket for gulvvarmen? Skruer du ned for varmen og går i sutsko? Har du skrottet co2-plagen på de overdimensionerede hjul? Har du kødløse dage? Laver du flere ting i ovnen samtidig? Bruger du eftervarme? Slukker du på remoten eller på kontakten? Husker du at slukke for internettet om natten, når alle sover? Rejser du stadig til Thailand eller på klam charterrejse? Tænker du over, om du overhovedet har brug for endnu et stykke tøj? Bruger du tørretumbler, fordi det er nemmest?

Hvad gør du egentlig? For selv om det ikke sker i den takt det skal på nationalt plan eller globalt plan, så sidder der da en hel del helt almindelige af jer, der bør gribe i egen barm og se på, om ikke egen komfort står i første række og også må vide, at den komfort bare ikke kan fortsætte.

Og det her er ikke så meget for det globales skyld eller indbyggeren på Tuvalu, men netop for jeres egen skyld, hvis I vil bevare bare en flig af komfort på lang sigt. Siger det bare.

Nå, men nu skal man ikke løbe rundt og lege sidste dages hellige, det kan man jo tids nok blive. Nu står julen for døren og selv om jeg hvert eneste år sværger, at det skal være anderledes, så ender jeg op med at holde enke-skilsmissemændjul. Det er jo da sådan set ok, men det er lidt enerverende, at den slags holder på de traditioner, vi godt gider at bryde i vores lille familie på fire. Men...jeg hedder ikke Susling for ingenting, derfor sniger jeg hvert år noget nyt ind, der gør, at man ikke er ved at dø af traditionskvalme. For nogle år siden introducerede vi rødkål på en mere frisk måde og grønkålssalat som tilbehør. Især grønkålssalaten er blevet et krav og nu er det så også blevet en skide juletradition.

Meget enkelt i øvrigt:
Frisk grønkål -finthakket
Granatæbler
Appelsiner og appelsinsaft - friskpresset

Det var det.

I år har jeg så prøvet at bryde med desserttraditionen. Det går ikke helt. Så nu er vi på en kombi. Jeg indfører: New Zealansk Julekage og de har bare at spise den! Mandlen spiller vi sgu kort om.

New Zealandsk Julekage

450 gram rosiner (en blanding af lyse og mørke)
159 gram dadler, grofthakkede
150 gram lyse abrikoser, grofthakkede
75 gram sukat
1 dl mørk rom
2spk appelsinsaft
5 æg
250 gram farin
250 gram smør
200 gram mel
1 tsk kanal
½ tsk reven muskat
1 tsk vaniljesukker
1 nip salt
100 gram valnøddekerner, grofthakket
½ dl cognac

flormelis
2æggehvider
sukkerkugler til pynt

Kom frugten i et glas. Hæld rom og appelsinsaft over og lad det stå et døgn med tætsluttende låg. Vend glassen en gang imellem, så væsken fordeles.

Pisk æg og farin sammen, tilsæt letsmeltet, men ikke varmt smør og rør frugtblandingen i. Nland mel med krydderier og valnøddekerner og kom det i. Rør dejen sammen.
Læg to lag bagepapri i en springform (24 c.)Klip papiret så det passer til formen til bunden og klip to baner så det passer til formens kant. Fugt papiret så det sidder fast. Fyld dejen i og slå formen mod bordet, så så dejen falder til. Stænk 2 spk. vand over kagen og sæt formen på et lag aluefolie på en rist på nederste rille i forvarmet ovn - 150 grader.

Bag 2 timer, efter 1 time skal du lægge et stykke bagepapir løst over kagen, så den ikke bliver mørk på overfladen.
Tjek kagen efter inden de to timer med en strikkepind eller kødnål. Hænger noget ved skal den ha' 10 - 15 min.mere.

Hæld ½ dl cognac over. Pak kagen i folie + et par viskestykker og lad den stå i 2 døgn. Tag den derefter ud og glaser den.

Glasur:
Rør æggehvider med flormelis. Smør et tyndt lag på kagen og lad det stivne.
Tilsæt mere flormelis til resten af glasuren og rør til det er tykflydende. Fordel glasuren over kagen, lad den tørre, pak kagen ind i folie og opbevar den køligt.



Etiketter: , ,

4 Comments:

At 20/12/09 11:59, Blogger Gittemay said...

Ja, man kan gøre meget selv - og det endda så decideret. De tider er ovre, hvor vi kan læne os tilbage og lægge det hele i hænderne på 'de store'. Nu har de jo ligesom vist, hvad de (ikke) formår. Og de kan jo heller ikke gøre det hele alligevel. Vi skal også tænke selv.
Her gør vi - ja forskellige ting.
Handler i genbrug (har gjort det i mange år), sparer på varmen, flere ting i ovnen og bruger eftervarmen, bruger kun bilen til vigtige ting, sparer på lys (kun lys, hvor vi er), strøm og vand. Bruger aldrig tørretumbler, har en kompostbunke, genbruger hvad vi kan, tænker over hvad vi køber - ja tænker os i det hele taget om.
Og nej - vi er heller ikke de 'sidste dages hellige' - men det er altså svært at lade være med at tænke over tingene. Så vi gør, hvad vi kan. Og glæder os stort over, at det nye hus indeholder et solcelle-anlæg :-).

KH Gittemay

 
At 20/12/09 12:44, Blogger susling said...

Åh! Kompostering og solcelleanlæg. Det gad jeg godt. Desværre bor jeg i en etageejendom midt i København, så det er ikke lige det, jeg har p.t. Men jeg tror det kommer på sigt hos os også.Vi er bare mange, der skal tage beslutningen og når man tænker på, at jeg nu har ventet på nyt køkken i over to år, så er det nok ikke lige i morgen, vi får det.

Lige nu går jeg faktisk og spekulerer på,hvad man egentlig kan gøre, når man bor som vi gør.Altså ud over det vi kan gøre, som meget minder om jeres tiltag.

 
At 20/12/09 13:23, Blogger Gittemay said...

Når man bor hvor I gør, har I jo for det første langt bedre adgang til kollektiv trafik end os ude på landet :-)
Og ellers er det nok bare, det I allerede gør - spare på dit og dat osv.
Men vi andre kan stadig blive meget bedre - tror jeg. Men Rom blev ikke bygget på én dag - og vi lærer hele tiden nyt. Hovedsagen for mig er at vide, at jeg gør, hvad jeg kan i forhold til min givne situation :-)

KH Gittemay

 
At 20/12/09 13:51, Blogger susling said...

Det er selvfølgelig rigtigt. Vi kan tage kollektiv trafik og cykle og det gør vi også. Men min drøm er jo det her byøkologiske hus med jordvarme, solfangere,økologisk isolering, regnvandsindsmaling osv. Jeg har set et par af de huse og jeg er solgt. Men pengene du.

 

Send en kommentar

<< Home