kunstigt åndedræt til præ-klimakteriesild  Når kroppen er over 45+, parforholdet er tæt på de 30, ungerne er på vej til fase 3 og man bliver nødt til at tage folk, der er født i 1980'erne seriøst, så er der brug for kunstigt åndedræt.

8.2.10

Susling hvæser: Tyskersvin og nazist

Da jeg var en lille pige med fletninger og tyrolerkjole og et par forældre, der synes det var alletiders, at vi hele tiden pendlede frem og tilbage mellem to lande med alle vores møbler på slæb, havnede jeg på et tidspunkt i en dansk folkeskoleklasse på Nørrebro. På det tidspunkt var jeg aldrig blevet drillet før. Men det blev jeg pludselig. Jeg var jo underlig, fordi jeg kom fra et underligt land. Men værst af alt, så var jeg jo fra Østrig og Østrig, det var jo dem, der stod på den 2. side i en krig, der var overstået ca. 30 år før, jeg landede klassen. Jeg anede faktisk ikke en gang, at Østrig havde været med i 2. verdenskrig og at østrigerne var fjenden.

Stor var min forbavselse derfor, da ungerne på skolen begyndte at råbe nazist efter mig. Goddamit jeg var otte år. Det lykkedes mig dog at ændre på situationen og de fleste holdt efterhånden op med den slags uterligheder. Det hjalp nok også, at jeg langsomt blev kærestemateriale og så var det jo lidt andre ting, de slemme drenge sagde til mig.

Min syv år yngre bror slap for den slags dybt stupide mobning, fordi han istedet kom på den tyske skole i København og der gik man jo lissom ikke rundt og kaldte hinanden for tyskersvin og nazist.

Nå, men det med at blive kaldt nazist og tyskersvin tilskrev jeg egentlig, at det var i starthalvfjerdserne, det foregik og at Nørrebro på det tidspunkt var et forhudsforsnævret lille provensielt hul i storbyen, hvor man ikke så skyggen af en indvandrer. Først nogle år efter, at jeg var startet kom der en indslusningsklasse for "fremmede".

Stor var min undren derfor, da jeg i går hørte, at der var en, der havde forladt Das Vaterland og havde taget sine børn med sig, som kunne berette om fuldstændig det samme. Et af hendes børn blev drillet og kaldt for nazist og tysker, fordi han kommer fra Østrig.

A' hva'!!???!!! Må jeg lige udbede mig en forklaring! Hvor fillan kommer det dog fra? Her gik jeg rundt og troede, at den indre danske svinehund var blevet opgraderet, så det mest var muslimer, vi synes var jordens bærme.

Etiketter: ,

6 Comments:

At 8/2/10 17:19, Blogger Zette said...

People are strange but not fair!

 
At 8/2/10 19:06, Anonymous Anonym said...

Hej Susanne !

Tak fordi du taler vores sag - selvom det jo skete for et stykke tid siden. Men sagen gav mig rigeligt stof til eftertanke.

Angående bloggen er jeg stadig i tænkeprocess og overvejelser om jeg nu kan og om det er det rigtige for mig.

Almdudler og Leberkåse kommer på fredag (håber ikke der er nogen fra lufthavnskontrollen som læser med). Så der tales vi bare ved.

Kan bare mærke hvor meget dit indlæg varmer mit hjerte. Det er sku bare fedt at nogle taler for en og står inde for noget.

TAK - hav en hyggelig aften
Nicole

 
At 8/2/10 20:19, Blogger susling said...

Kære Nicole,
det giver også mig noget at snakke med dig om de her ting. Jeg har været lidt alene med det, fordi jeg ikke var en af dem, der dyrkede dansk wienerheuring på ambassaden og den slags...

Mht. at blive drillet (for mobbet blev jeg heldigvis ikke), så skal man jo ikke være for anderledes i DK. Det kunne lige så godt være at jeg var rødhåret, havde briller, var for tyk osv.

Men det skal goddam fortælles, det man oplever. Derfor skal du også gå i gang med at blogge. Og blog bare løs med det, du har på hjerte. For jeg tror, at du har meget at fortælle.

PS. Har du tænkt på, om den søn du fortalte om, måske kunne have gavn af at gå på Skt. Petri?

Som jeg fortalte gik min bror der. Han påstår selv, at han taler østigsk. Det gør han ikke. Han taler kaudervælsk(Skt. Petrisk). Men han er samtidig meget mere funderet i sin nationalitet end jeg er. I dag i vores internationale og globale verden er det det, man har brug for, sku' jeg mene.

Og det du. Det der lb og almdudler! Jeg glæder mig.
Fang mig på Facebook. Jeg er "venner" med Sifka og jeg hedder noget med Sus.. Ange..Wodi...

 
At 8/2/10 21:33, Blogger Inge said...

Godt hvæst Susling, og tak for sidst, det var en fornøjelse at møde dig

 
At 9/2/10 09:48, Anonymous Anonym said...

Selvom jeg vist hos Sifka udtalte at jeg ikke var til lange indlæg og mange ord :-)*lol*
Så har jeg nu læst hele dette..og kan filme kun sige "godt brølt" og bliv ved med det...vi andre må også til at råbe op omkring dumsmarte bemærkninger.
Tak for sidst..en fornøjelse og sæføli skal Nicole til at blogge!!

 
At 9/2/10 19:03, Blogger Dana Watsham said...

Bravo! Og tak!

 

Send en kommentar

<< Home