kunstigt åndedræt til præ-klimakteriesild  Når kroppen er over 45+, parforholdet er tæt på de 30, ungerne er på vej til fase 3 og man bliver nødt til at tage folk, der er født i 1980'erne seriøst, så er der brug for kunstigt åndedræt.

25.1.10

Susling siger: Apropos sygdomme

Altså, der var noget, jeg kom til at tænke på forleden dag. Fordi, det er jo faktisk sådan, at der er nogle sygdomme, som det er helt ok at have. Eller rettere de er ok at tale om, for vi kan hurtigt blive enige om, at alle sygdomme og skavanker er jo egentlig noget hø.

Men altså visse sygdomme og lidelser er, forekommer det mig, helt stuerene og man er nærmest en helt/heltinde, der skal ynkes, fordi der er så synd for én, at man lider af den slags. Andre lidelser er til gengæld ren tabu. Man kan f.eks. godt sige, at man har en tennisalbue, der gør rigtig ondt. Det lyder af aktivitet og stor heriosk smerte. Men man kan f.eks. ikke gå rundt og sige:"Ai du, jeg havde simpelthen den ledeste analkløe i går!" Eller:"Min hæmoride holdt mig vågen hele natten. Jeg var nærmest ved at blive sindsyg af smerte!"(Jeg kan så afsløre, at hæmoridianere er et hemmeligt broderskab. Når først man træder ud af skabet, så er der ingen ende på alle de gode råd, der bliver disket op med.)

Eller hvad siger I til inkontinens?! (Husk at knibe!). Dét snakker vi ikke om! Til gengæld er det helt legit, at brokke sig over en blærebetændelse. Det vælter ind med gode råd. F.eks. tranebærjuice og tranebærpiller.

Paradentose er heller ikke lige en lidelse, man underholder med til middagsselskaber. Det er mere noget, man hvisker diskret om til få udvalgte. Og det er ved gud heller ikke en lidelse, der kan skrives store dramatiske operaer om. Men - og nu kommer min pointe: Hvorfor skal så mange (og det er rigtigt, rigtig mange) rende rundt med en decideret invaliderende sygdom uden, at den kan behandles over sygesikringen? Hvorfor er tænder et luksusgode? Og hvorfor snakker vi ikke om det?

Og nå, ja, hvorfor bliver der ikke gjort noget mere ved inkontinens? Det er vel også en invaliderende sygdom -i hvertfald socialt. Er det mon fordi:
a)Bindproducenter lobbier massivt?
b) Det er en kvindelidelse?
c) Der bare ikke er præstige i, at forske i kvinder, der tisser i bukserne?

Etiketter: ,

5 Comments:

At 25/1/10 22:29, Blogger Dana Watsham said...

Tænder og briller. *gnyf*!

Og hvorfor snakker man ikke om pilonidalcyster, rosen eller Crohns sygdom? Eller tyktarmskatar?

Jeg har fået en "Knib sammen, søster!"-Tshirt. Bare for at man ikke skal glemme det der med stressinkontinens ;o)

 
At 26/1/10 07:22, Blogger Zette said...

Engang var der reklamer med middel mod "anal kløe", sådan en t-shirt ville jeg godt have haft.
Jeg elsker at bryde de tabuer. Og ja, anal kløe er noget lort...
Men tis og bæ og bræk er bare tabu, sådan er det, indtil vi gør noget ved det.
Hos læger er der jo også meget mere prestige i kirurgi og kræft end fx - fra min egen verden - gigt, der lugter af gamle damer med krogede fingre, det er ikke sexet, og derfor følger pengene ikke med til det område, og så er det ikke interessant.

Men vi kan ændre noget, ved at skrive om det, så det skal vi gøre.
Godt indlæg, Susling!

 
At 26/1/10 12:41, Blogger Dana Watsham said...

Zette:
Det er jo osse fordi man ikke har lyst til at lyde som en hel busfuld pensionister, der diskuterer deres diverse medicinforbrug, ikke? Jeg har i alt fald ikke lyst til at snakke sygdom hele tiden.

Men skrive om det af og til? Det synes jeg egentlig vi burde.

 
At 26/1/10 14:16, Blogger susling said...

Altså, nu går jeg heller ikke ind for non-stop underholdning om diverse lidelser. Jeg kan næsten ikke holde ud, at høre om alle min mosters gebrækkeligheder og piller for ditten datten dutten.

Omvendt, så synes jeg,der er visse tabuer, der skal ud i lyset. Det nytter ikke noget, at så mange går rundt og lider i stilhed, fordi visse lidelser er så usexede.

Parandentose er en folkesygdom! Rigtig mange har det. Hørte lige fra pålidelig kilde, at både dronningen og en hel del journalister på TV2 døjer i stilhed. Hvad fanden! Hvis nu man bare talte åbent om det, ville der måske komme et folkekrav om at få finansieret denne modbydelige, snigende og invaliderende over skattebilletten.

Mht. inkontinens, så er det jo også efterhånden nærmest normen, at man over en vis alder skal gå hyppigt på toilettet og så vidt muligt undgå at hoste eller grine for meget(Mm!Det er måske derfor så mange midaldrende kvinder udvikler nedadvendte furer ved munden?) Knip for satan. Men skal vi virkelig finde os i det?
Nej, mener jeg. Fandulme nej.

 
At 26/1/10 14:18, Blogger susling said...

og så mangler ordet sygdom og det hedder knib!

Kors, jeg skal også have nye læsebriller :-/

 

Send en kommentar

<< Home