kunstigt åndedræt til præ-klimakteriesild  Når kroppen er over 45+, parforholdet er tæt på de 30, ungerne er på vej til fase 3 og man bliver nødt til at tage folk, der er født i 1980'erne seriøst, så er der brug for kunstigt åndedræt.

20.8.10

Susling fra sygesengen

Og så var det, at jeg lige vågnede op med tyk hals og snot. "Hold da helt kæft, hvor ser du skidt ud!" sagde min højtelskede mand. "Mange tak," gurglede jeg. "Jeg elsker også dig." Men da jeg kort efter så mig i spejlet, kunne jeg godt se, hvad han mente. Det var ikke mit bedste øjeblik.

Så nu har jeg lagt mig syg. Eller rettere jeg prøver på at ligge syg. Det er jeg ikke så god til. "Lad nu være med at stresse," sagde mit søde arbejde, da jeg gurglende og rallende forklarede i telefonen, at jeg nok måtte gå fra at være en, der arbejder hjemme, til en der ligger syg. Og så stressede jeg og remsede hysterisk alt det op, jeg havde planlagt hele denne uge skulle bestå af. Jeg kan godt lide mit arbejde.

Det jeg nok burde gøre nu, det var at lægge mig på sofaen med et tæppe trukket godt op over næsen og stene Dr. Phil å'sån. Men det kan jeg ikke finde ud af. Jeg får stress af bare at ligge der som en anden grønsag. Jeg bliver rastløs og irritabel og vil meget hellere være i gang. Cykle ud i verden med læbestift og pæne sko på, få noget fra hånden, snakke med andre og mærke livet omkring mig. Men det med læbestiften ville sgu se grotesk ud på min ene opsvulmede læbe og snakken med andre ville foregå i staccato afbrudt af pudsen næse. Hurra!

Nå, men jeg må gøre forsøget på at ligge syg. Hvis bare jeg kunne finde ud af det, suk.

PS. Jeg har virkelig brug for gode råd til, hvordan jeg opbygger mit immunforsvar ud over at sluge D-vitaminer.

PpS. I den fortløbende saga med Gamle Moster, så kan jeg berette, at hun nu er blevet småskør. Sådan bogstavelig talt. Det siger hendes plejepersonale selv, så det er ikke noget, jeg bare sådan sidder og finder på. Det er rent autoriseret. At hun er blevet småskør, kan jeg ikke helt forholde mig til. Gider ærlig talt ikke flere familiemedlemmer, der lever i et parallelunivers. Jeg kan vel i princippet heller ikke gøre så meget ved det. Har ellers foreslået plejepersonalet, at de ordinerede lidt psykologsnak. Men det nægter den gamle kategorisk. Så nu fylder de hende med lykkepiller og andet godt fra medicinskabet istedet. Hurra!

ppps. Jeg er faktisk ret ked af det min moster.

pppps. Jeg vil ha' et kram!

Etiketter:

12 Comments:

At 20/8/10 13:15, Anonymous Christina i NZ said...

Bønnespirer!! De er pakket med gode ting af alle mulige slags, og er nemme at have hjemme på køkkenbordet (eller i køleskabet eller hvor der nu er plads). Vi propper ungerne med dem vinteren igennem og har meget sjældent syge børn - elle voksne for den sags skyld.

God bedring!!

 
At 20/8/10 13:23, Anonymous Susling said...

Hvilke typer? Og dyrker du dem selv?

 
At 20/8/10 13:51, Blogger Linda said...

Åha Susling, såså, synd for dig.
KRAAAAAM!
Går det lidt bedre?

 
At 20/8/10 13:57, Anonymous Susling said...

Uhm! Mange tak.(Fandme svært at be' om,når man er en fixer,skulle jeg hilse og sige)

 
At 20/8/10 21:22, Anonymous Christina i NZ said...

Vi dyrker dem selv i et tre-etagers "tårn" (kan finde navnet på firmaet der laver dem hvis du er interesseret, men enhver helsebutik burde have dem), men et almindeligt syltetøjsglas kan også sagtens bruges. Som regel er der aduki-bønner, forskellige linser, og man kan også dyrke solsikker, kikærter (men de skal skylles meget tit og må ikke få det for varmt), alfalfa.... Der er nok at vælge mellem.

Og glemte selvfølgelig: stor knuser herfra. Kender det der med at bede om dem når man ellers selv er fixeren, så du får lige to ;-) Håber det går lidt bedre!

 
At 20/8/10 22:36, Anonymous Susling said...

Du må meget gerne sende linket til et spirehus. Jeg har hørt meget om det, men jeg er samtidig lidt blank på hav og hvordan. For de beskrivelser jeg har fået er meget swami og hellige. Det gider jeg ikke. Mindre kan vel gøre det.

Tak for knus, siger mit nye jeg.

 
At 20/8/10 22:39, Anonymous Susling said...

hvad ikke hav...er lidt træt nu.

 
At 21/8/10 10:36, Anonymous Christina i NZ said...

Her er den model jeg har:

http://www.avogel.co.uk/shop/products/biosnacky/largegerminator.php

Jeg kan ikke finde den på avogel.dk

Spirer er altså ikke noget stort mysterie. Stil dem i vand (masser af vand, de suger meget) natten over, rens dem til vandet er klart, og skyl så morgen og aften. Fordi vi er 5 i huset, og godt kan lide variation, købte jeg 'tårnet' så vi kan have 3 forskellige slags på en gang. Desuden står de jo ovenpå hinanden, og jeg sparer plads på den måde.

Med tårnet hælder jeg bare de opblødte bønner i hver sin bakke, hælder 1/2 liter vand i den øverste, som så dræner ned i den nederste opsamlingsbakke (der er ikke nogen spirer i). Gentag. Det gøres morgen og aften i et par dage indtil spirerne er til at spise, så sættes de i køleskabet og du gentager proceduren så du har nye spirer når dem i køleskabet er spist.

Hvis du bruger et glas kan du bare skylle og dræne morgen og aften, men det tager lidt længere tid eftersom vandet ikke løber igennem af sig selv.

Tårnet kom med en forholdsvis god brochure om hvilke frø og bønner der kan spires og hvad de indeholder af vitaminer og mineraler, men jeg har også en bog 'Sprouting Beans and Seeds. With over 150 recipes.' Skrevet af Judy Ridgway. Om den findes på dansk ved jeg ikke, men den er grundig mht alt omkring spirer.

Jeg kan kontaktes på flaxgarden@gmail.com hvis du gerne vil vide mere. Men det er altså nemt at dyrke spirer selv, der er ikke noget helligt ved det!! En kinesisk ven fortalte at hendes forældre pakkede de opblødte bønner i våde aviser og lagde dem et lunt sted, ikke noget med dyre plastictårne der :-)

Held og lykke!!

 
At 21/8/10 13:05, Anonymous Susling said...

Mange, mange tak for input. Jeg har længe gerne ville lave mine egne spirer, men hver gang jeg har spurgt, så er spiredyrkerne kommet med så hellige og selvfede beskrivelser, at jeg står helt af. Så fald dog ned! Det er ikke guddommeligt, bare nogle planter.

Igen tak!

 
At 23/8/10 10:03, Anonymous Flora said...

Jeg blev helt inspireret af spiresnakken og skal selv prøve at dyrke dem.
Jeg fandt denne hjemmeside, som indeholder masser af info.
http://friskespirer.dk

 
At 23/8/10 13:25, Anonymous Susling said...

Mange tak, Flora :-)

 
At 24/8/10 11:58, Anonymous Christina i NZ said...

Også mange tak fra mig, det ser ud til at være en rigtig interessant side!!

 

Send en kommentar

<< Home