kunstigt åndedræt til præ-klimakteriesild  Når kroppen er over 45+, parforholdet er tæt på de 30, ungerne er på vej til fase 3 og man bliver nødt til at tage folk, der er født i 1980'erne seriøst, så er der brug for kunstigt åndedræt.

18.8.10

Susling efterlyser et godt råd

Nu er det jo ikke meningen, at min blog skal blive en sygejournal og jeg ved godt, at herpes er en folkesygdom. Men altså, noget siger mig, at jeg må have en ubalance, siden jeg har fået flere af den slags angreb i løbet af i år. Plus allergien.

Den herpeshævelse jeg har lige nu er den klassiske. Den kommer hvert år omkring det her tidspunkt. Men der har også været noget i foråret og nu er jeg lidt træt.

Man kan vel angribe problemet fra to sider: Den fysiske og den psykiske.

Tager man det fysiske, så mener jeg, at man må kunne rette op med nogle vitaminer og mineraler. Men hvilke? På apoteket siger de D-vitamin og det spiser jeg faktisk. Selv om jeg lige har holdt en sommerpause og suget sol i stedet. Jeg spiser også sundt og varieret og har absolut ikke en sød tand. Jeg overspiser heller ikke og mange vitaminer og mineraler burde jeg få gennem kosten, som meget består af grønsager, bælgfrugter, ris, fuldkornspasta, fisk og en gang i mellem kød (ikke hver dag og meget sjældent rødt kød. Er for dyrt og for dårligt.)
Bortset fra det så dyrker jeg motion og cykler til arbejde.

Hvad kan en stakkels kvinde gøre mere?

Tager vi det psykiske, så er det jo næsten et vink med vognstang, når min ene side af munden pludselig hæver op. Det er altid den venstre side og det sker som regel i forbindelse med, at jeg kommer tæt på noget småtraumatisk (har vi ikke alle nogle lig i lasten, som skal bearbejdes!?).

Det er noget med, at jeg ikke må tale. At jeg ikke må sige det, jeg ser og synes (har verificeret den med andre og gudsketak og lov for min blog. Her kan jeg springe ud lige så meget som det passer mig). Årsagen til, at jeg ikke føler jeg må tale og være tilstede med mine meninger kan være legio. Selv mener jeg, at jeg fik et decideret chok, da jeg kom tilbage til Danmark fra Østrig og oplevede at blive holdt ude og drillet, fordi jeg var anderledes. Og det var jeg jo også. Jeg havde set andre ting, levet i en anden kultur og talte andre sprog. Jeg var også flere niveauer fagligt over mine klassekammerater, fordi jeg havde gået i en hård skole med fyldepen, diciplin, udenadslære und alles. Det var bare ikke så hammerpopulært, at jeg faktisk syntes, at det var skægt at gå i skole. Så jeg lærte ret hurtigt at lægge bånd på mig selv for at passe ind. Selv om jeg allerede som 8-årig godt viste, at det kom jeg nok aldrig til.

Og så er der jo også det hjemlige gaskammer. Uden at gå for meget i dybden, så kan jeg da godt komme i tanker om situationer, hvor jeg blev bedt om at holde kæft. Jeg blev også kaldt for et sludrechatol (charmerende, ikk' sandt!) og der blev ikke rigtig lyttet til mig, når jeg sagde noget. For det meste synes hele min pukkelryggede (inkl. tanter, onkler, bedsteforældre osv.), at jeg var umådelig charmerede, men ikke lige én, der skulle tages alvorligt.

Nå, men jadde, jadde, jadde og for at gøre en lang historie kort, så er min pointe, at man må gå holistisk til værks, hvis man vil af med sine småskavanker og ubalancer. Det psykiske kan jeg godt håndtere. Det har nærmest sin egen indre inerti. Men hvilke mineraler og vitaminer skal der til?

På forhånd tak!

Update:
Tak til mig selv! Fatter ikke en bønne.
Nåååh!
Zink, magnesium og kalcium og vitamin B og C. Snakker vi en multivitaminpille? Ikke det mest eksotiske jeg har hørt om.

Etiketter: ,

4 Comments:

At 18/8/10 21:17, Anonymous Donald said...

Husk at vitamin D ikke er et vitamin, men er et hormon som styrker immunforsvaret; det er nødvendigt for færdiggørelse af nogel immunsystem-celler.

Vitamin B bliver ofte betegnet som noget energi-tilførsel, måske er det, jeg ved det ikke - der er mange, mange typer B-vitaminer, og de er vistnok alle sammen uskadelige.

Men resten af din herlige beskrivelse foklarer jo ikke hvorfor du får forkølelsessår lige pludselig? Varmen? Fugtighed? Træthed? Zovir?

Eller det hjemlige gaskammer?!!!

Jeg tror jeg forstår, jeg har tit tænkt på hvordan hjemme-miljøets begrænsninger gik i arv. Da jeg hørte en kendt radiojournalist fortælle, hvordan bøgerne havde åbnet andre horisonter, så kom jeg til at tænke på, at papir ikke erstatter en varm hånd, et kærtegn, et knus med accept af dig, en kvinde (M/K), der lytter, eller en mand, som forklarer og forsvarer dine oplevelser.

Nå, - var det for meget? Håber det går an :-)

 
At 18/8/10 22:23, Blogger Linda said...

Hm, ja, jeg har kun mine egne erfaringer at trække frem: mine udbrud kommer af 1) UV, så jeg sidder altid med ansigtet væk fra solen, når vi sidder ude i frokostpausen og spiser. 2) efter en meget stresset periode. Ikke imens jeg er stresset, men lige efter, når der ikke er mere adrenalin der pumper rundt og holder systemet i højgear, men lige præcis når jeg synes at nu kan jeg slappe af, smakkodak, tyk overlæbe.

Jeg kan ikke forebygge udbruddene (tror ikke helt på krystaller og pyramidehatte - måske kamellort?), men de kan bremses, for jeg kender den der lidt kildrende fornemmelse på læben. Så skal der bare smøres en ordentlig omgang thymidinkinase-blokker på, zovirax, den forhindrer virussen i at lave flere eksemplarer af sig selv. For det meste bliver det til en lillebitte bule og en lille blæne, der tørrer lynhurtigt ud. Zovirax skal være frisk, så glem den der tube i håndtasken....ellers skift den med jævne mellemrum.

Ting der gerne vil ud... hvad med at angribe boksebolden i fitnessklubben? Jeg tror desværre at det ville forstærke trangen til at blaste sandhederne i hovedet på folk fra min side ;o)

 
At 18/8/10 22:30, Blogger Annette's space said...

Tjaeh...nu har du fået 2 meget viise kommentarer så jeg burde jo holde skrivekløen i ave....men fuck det, det kan jeg jo ikke.
Eftersom herpes er et virus er det jo nok vigtigt at holde imumforsvaret stærkt osv....men nok så vigtigt at vide at virus har det med at bryde ud når vi er stressede.
Selv har jeg kun herpesudbrud når der er noget jeg har bidt i mig!!!

 
At 19/8/10 08:38, Anonymous Susling said...

Donald: Det giver jo fint mening med D-vitamin, hvis du siger, at det er et hormon, der hjælper med at opbygge immunforsvaret.
Mht. bøger, der åbner for andre verdener. Ja, bestemt. Det gjorde det for mig, da jeg var barn og gør stadig. Min familie var nu ikke grotesk slem, ikke værre end så mange andre. Men det giver stof til eftertanke, at man måske er vokset op i en familie, hvor man ikke blev taget alvorlig. Så må man vel arbejde på, at tage sig selv alvorlig og derigennem hele sig selv, lissom.

Linda: Jeg er klar på den med UV og efter stress - som jo findes i mange former. Faktisk havde jeg et lillebitte udbrud for nogle uger siden, som det lykkedes mig at slå ned med samme metode som dig. Denne omgang kom bare snigende overnigth. Jeg havde overhovedet ikke mærket den her velkendte prikken og boblen og så er man godt nok en anelse forsvarsløs.

Anette: Kom frejdig og kommenter :-) og det er meget tankevækkende, at det også handler om at bide noget i sig. Hold da helt kæft, hvor gør man bare det tit.

 

Send en kommentar

<< Home