kunstigt åndedræt til præ-klimakteriesild  Når kroppen er over 45+, parforholdet er tæt på de 30, ungerne er på vej til fase 3 og man bliver nødt til at tage folk, der er født i 1980'erne seriøst, så er der brug for kunstigt åndedræt.

18.6.10

Susling synes noget er weard

Nu hvor jeg arbejder med bl.a. afrikanere by proxy, så bliver jeg altså nødt til at sige det her: Jeg er på en gang undrende og fascineret af, at de har lyse fodsåler og håndflader.

Jeg kan også forstå, at for mange af mændene, så er en smuk kvinde lig med en fed kvinde. Jeg ved godt, at fedme tolkes lig velstand. Men det får mig til at tænke sådan tværdimensionelt omkring værdiuniverser og opfattelser. F.eks. så sidder vi her i lille Dannevang og holder af stegte rødspætter, sild og hvide jule. I Australien holder de også af fisk, men de fisk er nogle for os meget eksotiske fisk. For dem er det normale fisk. Og jul, det er noget med sommer og varme.

Man kunne også tage den med hvaler. I Grønland harpunerer og æder man en hval. I DK, så synes vi det er synd for hvalen (I ved nok hvilken) at den skal aflives. Den skal da dø en naturlig død. Og kødet det skal blive til biobrændsel eller noget. Vi æder ikke selvdøde dyr åbenbart. Men hvorfor så ikke aflive den? Der må da være en grønlænder med forstand på de sager her i landet. Og hvis den er aflivet, så kan man spise den. Hvad med Noma eller en færing? De må da være interesserede. Det samme kunne man sige om hundehvalpe. Dem æder man i Kina. Her skal de bare aflives (altså ikke at jeg ville spise en hund). Det er da også underligt.

Nå...altså, ville bare lige sige, at det vi synes er normalt, synes andre er virkelig weard og det gælder så den anden vej rundt. Men i virkeligheden er noget af det, der bliver besluttet her altså også virkelig weard og lidt bobleagtigt. For hvorfor griber man ikke bare knoglen og ringer til Grønland. Der er vel en der tager telefonen og hvorfor ringer grønlænderne ikke til os. Det ville jo være en fantastisk branding af deres livsstil og forståelse for livets gang.

Men hell, her i DK har vi jo egentlig ikke respekt for grønlænderne, afrikanere og andre, der ser livet fra en anden vinkel end os. Det kræver for stort et abstraktionsniveau.

Etiketter:

2 Comments:

At 19/6/10 02:44, Blogger Annettes space said...

Tjaeh...hvorfor gør man (men hvem??) så ikke det, altså ringer til Grønland ??? Måske kan nogen af dem du møder dagligt på torvet svare, eller hende jeg har siddende på "mit" værtshus. Nå, nej måske ikke lige hende...der er hverken meget fanger eller hjerne tilbage i hende.
Jeg har engang holdt juleaften midt i Rødehavet i 48 graders varme....Det var fanme weird...Ris a la manden smeltede !!!!!Men vi var jo en dansk besætning, sågu skulle vi have både and og steg og ris syltet ind i fløde.....

Ha en skøn weekend....Jeg gætter på at hvalen i min barndoms fjord får lov at afgå ved døden på naturlig og egen facon....KNUS

 
At 22/6/10 20:10, Anonymous Donald said...

Jeg synes der var en expert, der sagde at man ikke kan aflive en hval. Jeg tror ikke at grønlændere fanger hvaler, kun sæler og isbjørne og måske små biiitte små hvaler som man kalder "marsvin" (altså de små hvaler, som vi også har i Storebælt). Det skal være noget, der kan være i en fiskerbåd eller en stor jolle!

Hvis man skulle aflive hvalen med harpun, så skal man bruge en explosionsharpun, der sender en bombe ind under huden på hvalen og så puster den op, så den revner. Det er noget griseri, har jeg forstået. Hvis man skal have dem ind i et hvalfangerskib (det behøvede de dog ikke i Vejle) så skulle man også skyde en harpun med en pose, der blæses op indvendig i hvalen, så den bliver flydende på vandet.

Alt i alt er det lettere at lade den dø en naturlig død. Når den ikke er dyrlægekontrolleret, så er det ikke sundt at spise den selv om man skulle kunne skyde den hjernedød med et pansermissil eller en 30mm kanon på et mindre krigsskib som det, der sørgede for ombygning af nogle sommerhuse ved Sjællands Odde.

Herligt indlæg at tænke over. De kunne godt have ringet fra Grønland under alle omstændigheder, det trænger vi til :-)

 

Send en kommentar

<< Home