kunstigt åndedræt til præ-klimakteriesild  Når kroppen er over 45+, parforholdet er tæt på de 30, ungerne er på vej til fase 3 og man bliver nødt til at tage folk, der er født i 1980'erne seriøst, så er der brug for kunstigt åndedræt.

25.3.10

Susling om at være kriseramt

Jeg tilhører en kriseramt generation. Når jeg sådan ser tilbage, så kan jeg fortælle om oliekrise, kartoffelkure, massearbejdsløshed, tvangsauktioner, konkurser, dot.com-bølgen og hele tiden en fornemmelse af, at det kan ramme mig i nakken, når som helst og hvor som helst. I 1980'erne klarede jeg mig igennem, fordi jeg studerede og havde et studiejob, men da jeg stod som nyuddannet i starten af 1990'erne, så var den der igen. 500.000 ledige og så mig. Den gang var jeg fræk som en slagterhund og fik snakket mig ind i reklamebranchen og efter det gik det fint nok. I skøn samdrægtighed med samfundsudviklingen og SR-regeringens økonomiske strategi var det en bevægelse fremad. Der var jobs og det var nemt at skifte. Ikke at jeg blev rig, men jeg blev mere ubekymret og en kort overgang troede jeg faktisk på, at alt var muligt. Så satte dot.com-krisen ind. En sindsyg bobel, der tog luften ud af det meste. I hvertfald i mediebranchen, for jeg tror ikke så mange andre led der i start-oo'erne. Men hell, jeg havde jo været der før, så den tog jeg med stiv overlæbe og en klippefast tro på, at det hele nok skulle gå.

Og nu sidder vi her så igen. Krise, krise, krise, fyringer og arbejdsløshed. Den reele tilstand bliver nu dysset pænt ned. Den sandhed vi får serveret er pænt pakket ind og vist en anelse fordrejet. Jeg bliver så træt i mit hovede, gør jeg. Bliver de da aldrig klogere, dem der har påtaget sig at styre verden?

Etiketter:

3 Comments:

At 26/3/10 00:00, Blogger Dana Watsham said...

Klogere?

Det tror jeg egentlig ikke ...

Men du har ret i, at tidens økonomiske fodslag vækker ubehagelige flashbacks.
På et blogtræf sad jeg, Regitze og Farmer og underholdt de helt unge med historier fra tidligfirserne - Farmer var nybagt selvstændig landmand i en tid hvor naboerne gik konkurs til højre, venstre og midtfor - Regitze og jeg var nyuddannede og nybagte forældre i en tid da både fødselstal og beskæftigelse var i bund. Da vi fik kartoffelkur, sultecirkulære og pinsepakke var jeg nybagt husejer med to småbørn og halvanden indtægt. Så kan det saftsuseme mærkes, når der forsvinder 1/4 af det månedlige rådighedsbeløb! Samtidig var arbejdsløsheden skyhøj, især der hvor jeg boede (og stadig bor).

Det er egentlig ikke en æra jeg har lyst til at genopleve - men vi er lige durk på vej samme sted hen. Igen. Med de samme argumenter rungende i hovedet fra diverse magthavere :o(

 
At 26/3/10 14:14, Blogger susling said...

Oh, Dana, vi gamle madammer må da mødes og udveksle sorte, sorte historier fra den gang vi var drenge.

Og ja "History repeats itself". (Og nu har min mand også fået sparket). Kors, hvornår stopper det?

 
At 27/3/10 08:30, Blogger Dana Watsham said...

Blev Anders prikket? Shit with manure on top ... sympatier herfra!

 

Send en kommentar

<< Home