kunstigt åndedræt til præ-klimakteriesild  Når kroppen er over 45+, parforholdet er tæt på de 30, ungerne er på vej til fase 3 og man bliver nødt til at tage folk, der er født i 1980'erne seriøst, så er der brug for kunstigt åndedræt.

3.3.10

Susling deducerer og kokkerer

Jeg er sådan en type, der får flip og bliver meget dedikeret til noget i en periode. F.eks. så kan jeg godt finde på at læse en bestemt forfatters værker i forlængelse af hinanden. Selvfølgelig nyder jeg den enkelte bog, men på et tidspunkt, så bliver jeg lidt detektiv-agtig og begynder at lede efter de større sammenhænge. De fleste forfattere skriver nemlig udfra et grundtema, som så går igen i variationer igennem samtlige værker. (Øjeblik, jeg skal lige rette på mine klogebriller).

Det samme gør jeg, når jeg bager. I starten stod jeg ydmyg og stirrede på opskrifterne i min bagebog og tænkte:"Nøj, er det sådan man gør!" Efterhånden har jeg bagt så mange forskellige brød, at det keder mig og så er det, at jeg begynder at hacke grundtemaet. (Sådan gjorde jeg også, da jeg skulle til teoriprøve. Jeg læste teoribogen igennem tre gang, indtil jeg ku' se logikken i grundprincipperne.) Når vi snakker brød, så har jeg bemærket, at der altid, altid, altid skal 1 tsk. salt i et brød. Og det er uanset om brødet oprindelig er indisk, fransk eller østrigsk. Man skal også altid røre gæren ud i 1 dl. lunkent vand (med mindre man bruger våd surdej.) og så skal de fleste brød hæve tildækket til dobbelt størrelse. Resten er faktisk bare variationer over melblandinger og smagstilsætninger. Sådan cirkus.

Nu har jeg så kastet min kærlighed på indisk mad. Og der har jeg også allerede luret nogle grundprincipper/grundtemaer. I dette tilfælde handler det meget om krydderierne.
Basiskrydderier i meget indisk mad er:
  • Garam masala (blandingskrydderi, der kan fås f.eks. hos tyrkiske grønthandlere)
  • Ingefær-hvidløgspuré (nemt at lave selv. Riv frisk ingefær og hvidløg og bland det sammen)
  • Chili (friske eller som flager)
  • Gurkemeje
  • Spidskommen
Derudover er det en god idé at ha' hele kanelstænger, yoghurt naturel (de bruger en fandens masse af det i Indien) og rosenvand i huset. Og nå ja, så selvfølgelig også hvedemel og gær. (Men det skal man jo ha' uanset hvad. Forbruget af gær er jo næsten blevet en indikator på folkestemningen i Dannevang).
Resten er faktisk bare variationer over grønsager og kødtyper.

Nu har jeg ikke været hele det indiske køkken rundt. Jeg er jo lige startet. Men vi har allerede et par favoritter, som jeg gerne vil dele. Det er både billigt og nemt og smager forrygende.

Keema Mutter
350 g. hakket okse- eller lammekød
100 g. løg i skiver eller stykker
100 g hakkede tomater
1 spk. ingefær- hvidløgspuré
½ tsk chilipulver
1/4 tsk gurkemeje
½ tsk spidskommen
½ tsk garam masala
1 tsk salt
125 g. ærter
1 grøn chilipeber
2 spk frisk koriander og/eller forårsløg

Kom kødet i en gryde sammen med løg, tomat og alle krydderierne. Bland det hele godt og kog retten under låg i 25-30 min. Rør rundt en gang imellem. Tag så låget af så overskydende vand fordamper. Tilsæt herefter ærter og chilien og læg låg på igen og lad det koge videre i 5-7 min. Når de minutter er gået, så tilsæt korianderblade og forårsløg og kog yderligere 2-3 min.

Færdig! (Hvis du laver ekstra meget, kan det bruges til at lave samosaer til ungernes madpakker.)


Murgh Saag
450 g. kyllingebryst
450 g. frisk spinat eller broccoli
1 spk. ingefær-hvidløgspuré
50 g. løg (hakket)
1 tsk chilipulver
1/4 tsk gurgemeje
½ tsk garam masala
½ tsk spidskommen
1 tsk salt
2 spk olie
1 ½ spks yoghurt naturel
1 grøn chilipeber

Skær kyllingebrysterne i i tern (2, 5 cm)
Skyl og rens spinaten og hak den groft (hvis du bruger broccoli så gør det samme)
Hæld 115 ml vand i en gryde og tilsæt krydderierne. Bring det hele i kog og læg låg på. Skal simre i 3-4 min.
Kom kyllingestykkerne i gryden og kog det hele uden låg i 15-20 min. til væsken er fordampet.
Tilsæt olien og lad det koge mens du rør i gryden til retten ser skinnende ud.
Tilsæt yoghurt, spinat/broccoli og grøn chilipeber og bland det hele, så der kommer et jævnt lag krydderi på spinaten. Læg låg på og lad det koge ved lav varme i 10 min. Tag herefter låget af og lad det simre indtil retten er næsten hel tør og skinnende.

Velbekomme!

Der er selvfølgelig mange flere retter. F.eks. er jeg vild med Lamb Daahl, som er lam med linser og der er jo også alle de forskellige grønsags bahjiteer. Men det må I få en anden dag. Nu er mor træt og hun skal altså også skrive en jobansøgning.Så snip, snap, snude....

Etiketter: ,

2 Comments:

At 3/3/10 19:34, Blogger Susan said...

Det er sjovt, saadan har jeg det efterhaanden ogsaa. Jeg kigger paa opskrifterne og saa aendrer jeg lidt paa det.

Jeg spurgte min italienske veninde om hendes opskrift paa italienske koedboller, hun kiggede paa mig og sagde, jeg bruger ikke opskrift ... lige praecis samme svar som jeg ville have givet hvis nogen spurgte om min opskrift paa frikadeller :-)
Jeg bad saa bare om en list over de ingredienser hun bruger, saa kan jeg jo nok selv finde ud af at blande dem i de rigtige forhold.

Hvordan faar du dit hjemmebagte broed til at vaere bloedt og laekkert paa 2. dagen ogsaa? Jeg kan kun ved at haelde et ordentligt skvaet olivenolie i dejen.

Mht indisk mad, skulle du proeve at tage udganspunkt i denne opskrift:
http://www.jamieoliver.com/forum/viewtopic.php?id=27153
Det er Chicken Korma og det er rigtig godt, vi er blvet ret vilde med det her i familien.

 
At 4/3/10 11:49, Blogger susling said...

Hej Susan, tak for linket. Chicken Corma smager fantastisk og jo flere opskriftsvarianter, jo bedre.

Jeg bruger også olie i nogle af mine brød, men der er også nogle, hvor man i stedet skal bruge ymer eller yoghurt naturel (Jeg bruger,hvad jeg nu har). Det holder dem meget ferske og friske.F.eks. fransk landbrød og nødde-æblebrød.
Når jeg laver brød med våd surdej synes jeg også, at de holder friskheden længere. Bortset fra det så handler det vel også om, hvordan brødene bliver opbevaret. Selv pakker jeg dem ind i viskestykker.
Det var nogenlunde så meget klogt jeg kunne sige. Jeg er jo blot en novice på området.

 

Send en kommentar

<< Home