kunstigt åndedræt til præ-klimakteriesild  Når kroppen er over 45+, parforholdet er tæt på de 30, ungerne er på vej til fase 3 og man bliver nødt til at tage folk, der er født i 1980'erne seriøst, så er der brug for kunstigt åndedræt.

27.2.10

Suslings siger: Party on!

Da jeg var ung havde jeg en Jørgen Riel-periode. Jeg slugte alt, hvad han havde skrevet. Jeg er desværre speedlæser og derfor er jeg hamrende dårlig til at citere og gengive handlingsforløb. Men jeg kan huske titler og der er især en titel af Jørgen Riel, der har bidt sig fast:

"Det første af altings fest "

Jeg synes, at det er en helt igennem genial sætning/titel, som vel omfortolket betyder: En fest for alting. Det er afgjort sådan en af den slags sætninger, der popper ind i mit hovede og som jeg så går rundt og siger til mig selv, mens jeg hænger en kæde af associationer på. Nærmest en indre ordleg, hvor jeg maler billeder med bogstaver.

Netop "Det første af altings fest" har været ugens sætning. (Måske skyldes det, det gryende forår?). Så kom og vær med på min lille leg. For der er egentlig en masse at feste for, hvis man er åben for det.

F.eks.

Jeg har nogle meget renlige unger. De bader regelmæssigt, skifter sengetøj, undertøj og hverdagstøj. (At jeg så er ved at blive kvalt i vasketøj, er vel egentlig bare at sammenligne med tømmermænd efter festen.)

Ungerne har en god appetit. Spiseforstyrrelser er absolut ikke noget vi døjer med. (At jeg som som en anden solsortemor slæber mig en pukkel til i mælk, mel, gær osv. er vel min egen skyld. Jeg kan bare lade være med at ha' den fikse idé, at jeg nægter at spise købebrød. Og man kan jo også sige, at jeg er klar med min gærbeholdning, hvis/når vi får storstrejke.)

Sidst i marts måned kan jeg fejre 26 års samlevedag med min mand. (At han så snorker og falder i søvn på sofaen. Hei, det gør jeg da også og vi gør det sammen. Så ingen klager herfra.)

Vi har rundet et månedsskifte uden, at min mand har fået en fyreseddel. Det er da en fest værd i krisetider. (At jeg så endnu ikke har fundet det helt rigtige for mig selv. Lad det ligge. Kommer nok.)

Det drypper og smelter og så er det på tide, jeg tager en runde i min storbyhave, for at se, hvad der er på vej op. Jeg går især efter ramsløg og brændnældeskud. (At den forsvindende sne så også afdækker hundelorte, tomme dåser og andet snavs. Lad det ligge.)

Jamen, hvad kan man sige? Andet end: Det første af altings fest!

Fester I også?

Etiketter:

5 Comments:

At 27/2/10 17:33, Blogger Zette said...

Jeg har festet med strygetøj, shopping og snart skal der smagsløgfestes. HJEGM har inviteret (han var ude i noget, hov, jeg har vist talt om nogle grå hår, du ikke havde, så jeg må hellere råde bod - ikke at vi går en skid op i den slags, men det er da en anledning til at gå i byen og indtage skøn føde). Desuden fester jeg over, at den lille Orm vi har på besøg af og til er super glad for os, og at jeg nu ikke kan åbne køleskabet uden at tænke på hendes shokopokolade-udtryk.
Life is good.

Men har nu selv aldrig festet med Riel, er simpelthen for fantasi-eventyrsfantastisk i stilen til jeg kunne blive fanget. God lørdag Susling!

 
At 28/2/10 01:59, Anonymous Donald said...

Jeg elsker Riel for "Signalkanonen og andre skrøner" med skuespilleren og balletdanserinden, som oplever et forår på Grønland.

Det første af altings fest tolker jeg som det at lægge mærke til at der ikke er to ting i universet på samme tid og sted. Alt er nyt hele tiden :-)

Når man bliver gammel, orker man ikke så meget, men det er også nyt :-)

 
At 28/2/10 07:38, Blogger Kath said...

Riel er sådan en jeg hiver ud af reolen, når jeg trænger til en god historie og ikke lige har andre gode bøger i gang.
-Og ja, "det første af altings fest" behøver ikke kun at være den første sælfangst:
Det kan også være mindstebarnets første skridt, der har ladet vente længe på sig.
Eller den første lus i pandehåret hos størstebarn.
Eller synet af den første vintergæk på vej op gennem smeltende sne.
Ja, der er altid en anledning til en lille fest :-)

 
At 28/2/10 11:19, Blogger susling said...

Tak for jeres søde kommentarer.

Egentlig tolker jeg også det første af altings fest, som det første, det nye, en start på det næste og jeg er godt klar over, at mine eksempler er en tilsnigelse. Det stak mig bare lige, at dreje det på den måde.

Personligt elsker jeg Jørgen Riel og jeg har læst det meste af ham. Desværre ejer jeg ikke hans bøger mere. De røg ud i forbindelse med en flytning. I dag synes jeg det var noget fis, så jeg tror jeg skal have anskaffet mig nogle af hans bøger igen. Især hans skrøner synes jeg er fantastiske.
Er det ikke også ham, der har skrevet Higginbottom-bøgerne?

Zette: shokopokolade!! Sikke et festord. Det lyder meget jublende. Mine sagde såvidt jeg husker: sotolade eller sikkerlade. (man glemmer lidt den slags, hvis ikke man skriver det ned.)

 
At 28/2/10 21:03, Blogger Kath said...

Jeps, "Satans til Higginbottom" og "Da Higginbottom tabte sin skygge" står i reolen her under Riel.
God læselyst, når du engang kaster dig over Riel igen

 

Send en kommentar

<< Home