kunstigt åndedræt til præ-klimakteriesild  Når kroppen er over 45+, parforholdet er tæt på de 30, ungerne er på vej til fase 3 og man bliver nødt til at tage folk, der er født i 1980'erne seriøst, så er der brug for kunstigt åndedræt.

1.1.10

Suslings had/kærlighedsforhold til januar

På denne højhellige 1. januar har min største bedrift bestået i at lave en to do-liste med det, jeg skal de næste dage. Synes jeg burde foretage mig et eller andet husligt. (Der er 10 punkter på, så jeg får sgu travlt de næste dage).

Nå, men det var jo slet ikke det, jeg ville fortælle. Næh...dette indlæg skal handle om januar. Og når det så er sagt, så er det jo lidt åndsbollet, at man sådan bliver rørstrømsk den 31. december og står dagen efter med alle sine nytårsforsætter og føler, at det hele starter påny. Fordi altså, vi opererer jo kun med disse imaginære opdelinger, fordi romerne på et tidspunkt valgte, at opdele året i 12 måneder og det har vi så adopteret. Kan så ikke lige huske om det er den gregorianske eller julianske tidsopdeling vi arbejder med...Hm...? Anyways, nu er det det, vi dealer med og så må man jo forholde sig til det.

Ikke at jeg har gidet at lave en skid research, så det er meget muligt, det følgende er noget fis, men altså, så vidt jeg husker, så er januarmåned opkaldt efter den romerske gud Janus. Janus var en tohovedet satan, som man ikke rigtig vidste, hvor man havde og sådan har jeg det sågu med Januar. Ved ikke rigtig hvor jeg har den måned og hvad jeg synes om den. Og det passer så heller ikke helt, for i virkeligheden er der så meget, der går igen år efter år.

5 gode ting ved januar

  • Lyset vender langsomt tilbage. Allerede midt i måneden aner man, at dagene tager til i kraft og at noget af det bedste ved at bo i DK - lyset - snart er livgivende igen
  • Spægelse og askese. Jeg elsker det. Efter overflod og fedt i lange baner, så står den på grønsager, salat, citrusfrugter og lange gåture
  • Frosten. Februarmåned går godt nok for at være den koldeste. Men der er noget helt igennem fabelagtigt smukt ved en klingende frostklar januarmorgen, hvor man endnu ikke er blevet træt af sine støvler og sit overtøj og handskerne stadig er hele
  • Følelsen af en ny begyndelse. Jeg elsker f.eks. at hænge årets nye familiekalender op. Sidst år var det med Pedersen og Findus, i år har jeg investeret i en Halfdan Rasmussen-kalender. Årets første citat: Citroner er sure og gule, cigarer er fulde af røg, Charlotte er cyklet til Thule med to kasser øl og et løg, så hun har nok tabt sig en smule
  • Rene flader og minimalisme. Jeg elsker mine gamle arvede julenisser, min julekryppe og min Skt. Nikolaus, og mit juletræspynt, men jeg elsker endnu mere at fjerne det hele og sætte en smuk buket hvide tulipaner på bordet og mit fad med sten og hvide bloklys
5 dumme ting ved januar
  • Budgettet. Uanset hvor meget jeg er kommet ovenpå økonomisk i starten af december, så slår det aldrig fejl: Jeg starter med et minus. Og det er ikke fordi, jeg ikke har prøvet at være økonomisk. Og så er der alle kvartalsregningerne, som skal ligge der. Smak, swuish og så er kontoen tom
  • Evigheden. Januar bliver ved og ved og ved...det er den længste måned på året. Tiden snegler sig afsted. Jeg har ingen forklaring på hvorfor, men det er som om, det hele tiden er d. 15.januar
  • Udsalg. Jeg kan godt lide at være smart og jeg betaler helst ikke fuld pris for noget, hvis jeg kan undgå det. Men for sillan, jeg har aldrig penge i januar. Så udsalget er spildt på mig
  • Det er stadig mørkt. Og koldt. Kun mit optimistiske sind og bloklys holder mig oppe
  • CO2-svineriet. Det er sågu da koldt, så der skal skrues op for varmen. Termostaten ryger op et sted, jeg dårligt kan holde ud, så jeg supplerer med sjaler, sutsko og striktrøjer og som en lille biting: Er træt af sorte og kradsende striktrøjer. Vil ha' små tynde bluser, bare ben og sandaler. Men gik jeg rundt i det, ville jeg blive anset for at være en tosse og jeg ville fryse...

Nå, men bortset fra det: God 1.januar! Må I være kommet tømmermandsfrie ind i et nyt friskt år.

Etiketter: ,

2 Comments:

At 2/1/10 17:28, Blogger Zette said...

Godt nytår til dig også susling. Og a pro pos det med alkoholen. Da jeg gik i seng i går sagde jeg til HJEGM: Det er faktisk ganske dejligt at gå i seng og føle sig ædru--- jo, jo nu skal der være nye, der boller i suppen, for sikken dog en vellevned min krop har været udsat for med alle de gæster og gæstebud.

 
At 3/1/10 13:11, Blogger tankehal said...

Godt brølt, skrevet, sagt, ment, det er som om jeg selv har skrevet det !!
så enig er jeg :-)

 

Send en kommentar

<< Home