kunstigt åndedræt til præ-klimakteriesild  Når kroppen er over 45+, parforholdet er tæt på de 30, ungerne er på vej til fase 3 og man bliver nødt til at tage folk, der er født i 1980'erne seriøst, så er der brug for kunstigt åndedræt.

23.11.09

Susling om mad

Nu er jeg jo sådan en, der debatterer ret meget med min krop om, at den skal holde sig i skindet og ikke flyde mere ud, end den allerede gør. Faktisk synes jeg seriøst, at den skal til at tage sig sammen og indskrænke sig.

Det forhindrer mig dog ikke i, at interessere mig for god mad.
Hjemme hos os har vi delt det sådan op, at Anders kokkerer og vi andre spiser. Jeg står så for supplementet, som f.eks. brød og nu jeg lige har bragt det emne på banen, vil jeg gerne reklamere for ungarsk landbrød. Jeg bagte et i fredags, så forsvandt det og jeg bagte et igår aftes og nu det også væk. Det er jo en ros i
sig selv, men når Dj Brockhouse så ovenikøbet siger: "Mor, det er det bedste brød, du har lavet," så er den stensikker.

Ungarsk landbrød er dødnemt: Man opløser en pakke gær i lunkent vand (ca. en deciliter) og så tager man 75 g. rugmel, 100 g. grahamsmel, 300 gr. hvedemel, en teskefuld salt og to deciliter lunkent vand. Ælt det til det slipper skålen og lad det hæve til dobbelt størrelse. Ælt det dernæst let igennem, form dejen til en kugle og lad det hæve igen på en bageplade med bagepapir. Når det er h
ævet til dobbelt størrelse, sætter man det i en forvarmet ovn på 250 grader, giver det dødskysset i 10 m. og skruer så temperaturen ned til 190 grader og lader det bage videre i ca. 40 min. Voila.

Og så var der lige den her tomat-rød peberchutney: Man tager:

3 dl eddike (der er frit slag. Personligt bruger jeg alm. lagereddike)

100 g. sukker (igen her er det op til en selv. Det kan være rørsukker, men jeg bruger bare alm. raffineret af den slemme)
1 tsk. fuld allehånde (stødt eller hele. Jeg bruger hele. Men igen smag og behag).


Det hele koges op.


Skær 400 gram tomatter og 2 røde peberfrugter i tern
. Skær to løg i både og hæld det op i eddikelagen.
Tilsæt dernæst
2 spsk. reven ingefær (jeg bruger helt frisk)

Limeblade (hvis man er til det) Jeg bruger p.t. citron peber
Chili (jeg bruger en lille af de milde røde ca. en halv hakket i terninger)

Kog under låg en halv time. Konsistensen skal være som grød. Det skulle være det.
Man kan dog også variere, hvilket jeg gør:
F.eks. tilsætter jeg nogle gange tørrede abrikoser -hakket i små stykker. Andre gange tilsætter jeg et par fed hvidløg - put dem hele i. Nogle gange dropper jeg chilien osv.

Og så vil jeg gerne lige slutte dette for mig lidt usædvanlige hausfrauindlæg af med en nyopdagelse:
I lørdags da jeg var ude til en middag blev jeg introduceret for kogebogen "Sølvskeen".



Det skulle angiveligt være italienernes "Frøken Jensen". Bogen er på 1264 sider, hvilket siger en del om italienernes forhold til mad - tag den Hüttemeyer og co! Den bog skal jeg i allerhøjeste grad ha'. Det er selvfølgelig med den bagtanke, at Anders bliver inspireret. Vi er ved at kløjs i klimarigtig mad og danske rodfrugter p.t. Så nu synes jeg, det er på tide med lidt italianostemning og solskinsmad.

Ciao regazze e regazzi!

Etiketter: ,

3 Comments:

At 23/11/09 23:16, Anonymous Christina i NZ said...

Det er en rigtig dejlig bog!! Nok mere til inspiration end egentlige opskrifter, men ja, penge godt givet ud!

 
At 24/11/09 15:18, Blogger susling said...

Er der ikke opskrifter i? Det var ellers det indtryk jeg havde fået. Hmmm...jeg tror, jeg skriver den på ønskesedlen alligevel.Så kan man sidde og svælge i en solbeskinnet kultur. Det har jo også en ret i sig selv, sku' jeg mene.

 
At 24/11/09 18:28, Anonymous Christina i NZ said...

Ih jo, der er masser af opskrifter, undskyld hvis jeg ikke fik sagt det ordentligt. Det jeg mente var bare, at jeg har brugt den som inspiration mere end jeg har brugt de opgivne ingredienser, det er en super bog, du kan roligt ønske dig den!

 

Send en kommentar

<< Home