kunstigt åndedræt til præ-klimakteriesild  Når kroppen er over 45+, parforholdet er tæt på de 30, ungerne er på vej til fase 3 og man bliver nødt til at tage folk, der er født i 1980'erne seriøst, så er der brug for kunstigt åndedræt.

24.11.09

Susling gør sig nogle tanker

Om ca. 2 timer skal jeg ud og snakke med min nye job-coach. Jeg er meget spændt og også lidt bekymret for, hvad han vil sige og gøre. For hvad kan han reelt gøre andet end at udstede sanktioner og vende det hele rundt, så det bliver min egen skyld, at jeg går ledig? Vi kan sidde og fedte lidt rundt i, hvordan min ansøgning er skrevet og måske rykke lidt rundt på et par pinde i mit cv. Men ellers? Jeg er blank.

Hvordan kan han i øvrigt være klog på netop mit fag, min branche, mine kompetencer, når han også skal være klog på så mange andres fag, branche osv.? Jeg sku' da mene, at der er forskel på, hvordan jobs bliver besat og de traditioner/konventioner, der er i de forskellige brancher.

Men igen, det er måske bare mig, der ikke fatter en lyd? Jeg tror det nu ikke. Og skal jeg være helt ærlig - og det skal jeg jo - så bider krisen hårdt nu. Meget hårdere, end det bliver sagt offentligt. Man kan jo dårlig stikke en tå ud af vinduet eller gå til et middagsselskab og så hører man om folk, der er blevet fyret eller er bange for at blive fyret, fordi det er meldt ud i organisationen, at der skal skæres. Man hører om bunken af ansøgninger, der vokser på jobs, der tidligere ikke kunne besættes. F.eks. så talte jeg med en udviklingschef, der på samme tid sidste år havde modtaget 8 ansøgninger på to jobs. I år havde han modtaget 60 til samme type stillinger. Han var rystet. (Jeg synes så personligt, at han bevæger sig i en lidt forkælet branche, for jeg er da vant til op til 300-400 ansøgere og bare det at komme til samtale er jo nærmest som at vinde i lotteriet.)

Og bare for at sætte en tyk fed streg under: Det jeg hører om, er mange forskellige typer jobs, ikke kun inden for min egen lille verden. Det er systemudviklere, ingeniører, ad'ere, sekretærer, bygningshåndværkere, VVS'ere, journalister, cand.ling. merc'ere, cand.merc'ere, jurister - fortsæt selv listen.

Hvad man skal stille op med alt det her, ved jeg ikke. Måske gør min nye job coach?

Update: Ingen ko på isen. Min job coach var en rigtig flinker fyr. Da vi afsluttede, sagde han, at det havde været en fornøjelse at møde mig (Æhmm...er det nu man skal rødme?). I tiden i mellem sagde han, at jeg gjorde alt det rigtige, og at han kunne se, at min eneste udfordring var, at jeg var så erfaren og derfor godt ku' se dyr ud. Nå, men så er det altså det jeg er: En dyr dame. (Kan nu godt nøjes med noget, der bare giver en anelse mere end dagpenge. Bare sådan 5-6tusinde mere udbetalt om måneden, så er vi sgu da superkørende! Så så dyr er jeg da heller ikke.)

Etiketter:

6 Comments:

At 24/11/09 11:52, Blogger Gittemay said...

Ja, det er også en gåde her. Stadig uløst. Hører også om nedskæringer, fyringer mv. hele tiden. 'Søg uopfordret' - jo og ja, men hvor, når alle skærer ned???? Hvordan finder man de firmaer, som klarer sig fint og mangler folk???. Øh bøh buh...ingen kloge svar fra min coach. Og banke på døren..åh ja, det bruger man jo også SÅ meget i min/mine brancher. Nej, jeg afventer. Og væbner mig med med tålmodighed - for det er håbløst at få hul igennem nu. De sidste 5 jobs, jeg har søgt havde i gennemsnit 600 ansøgere....hm. Ja, så hjælper det jo fedt at lave en stjerneansøgning - for de bliver s'gu da ikke læst allesammen. Det nægter jeg simpelhen at tro på. Der går ren lotto i det hele - de lukker øjnene, finder en vinder - og resten tabte så. Eller læser de første 50 - og så er det jo bare surt at være nr. 51.
Har netop hørt om et sted her i Nordjylland, hvor man afgjort skal have bil for at komme hen. Helt håbløs beliggenhed - men de fik 674 ansøgninger til 1 job. Dét var aldrig sket for 1 år siden! Synes det siger en del om tingenes tilstand.
Hvis du får 'knækket koden', må du gerne give lyd :-)

KH Gittemay

PS: Tak for opskriften på brødet - skal afprøves idag. Man skal jo lave et eller andet :-)))

 
At 24/11/09 12:34, Anonymous Anonym said...

Har været turen igennm hos 2. aktør, hold da helt op, masser af råd og ideer, og alt sammen ved vi eller har hørt før, men sidste salve fra hende var: du har fundet en praktikplads til i morgen, ellers skal jeg nok sørge for, at du kommer i praktik evt. på et vaskeri, så er linien jo ligesom lagt, jeg er kontorudd. og straffes det skulle jeg, men hun slap let, jeg "fandt" en praktikplads, og sådan kan man "omgås" regler og initiativer, det virkede for 2. aktør hun havde jo hun klaret sit job og kunne sende mig videre, uden at have løftet en finger, kun stemmen.

 
At 24/11/09 15:01, Blogger susling said...

Gittemay: I er hårdt ramt i Nordjylland. Jeg har desværre ikke knækket koden, men min job-coach sagde, at han havde hørt, at det var ved at vende. Firmaerne var bare ikke gået ud endnu med jobopslag, men mange påtænkte det i den nærmeste fremtid. Især web og kommunikation (og det er vel også lidt din boldgade - eller hur!)

Håber brødet bekommer jer vel. Hos os er det en stor succes.

Anonym: Sikke en rædselshistorie! Men du har ret, man lærer at sno sig,ikke fordi man vil snyde systemet eller ikke gider arbejde, men af ren og skær mental overlevelse. Det vender jo igen og hvad skal en kontorassistent med en praktikplads i et vaskeri på sit cv? "Woaw! Hende må vi bare ha', hun kan både lave kaffe og vaske vores håndklæder." Suk!

 
At 24/11/09 18:08, Anonymous visitsen said...

Jeg er glad for at høre at det var en god oplevelse at blive coachet.

.. og ja, jeg har også ladet mig fortælle at det knækker efter jul. har hørt det fra både investorer og rekrutteringsfolk.

 
At 24/11/09 19:30, Blogger susling said...

Coolt, Visitsen! Tror nu stadig, at det tager lidt tid, at få trampet i gang igen - det her jobmarked. Men vi er da klar er vi :-)

 
At 25/11/09 07:28, Blogger Zette said...

Glad at høre, det gik godt, Susling, for det andet var da noget skidt. Godt at vide, at du gør, hvad du kan - så er de ikke udyr alle sammen i den branche.

 

Send en kommentar

<< Home