kunstigt åndedræt til præ-klimakteriesild  Når kroppen er over 45+, parforholdet er tæt på de 30, ungerne er på vej til fase 3 og man bliver nødt til at tage folk, der er født i 1980'erne seriøst, så er der brug for kunstigt åndedræt.

19.10.09

Susling om takt, tone og periskopperspektiv

Mens jeg går og venter på, at mine brød skal hæve færdige (det er sgu' rigtigt. Jeg bryder lige nogle personlige grænser p.t.), så kom jeg til at tænke på den tone, jeg synes begynder at være fremherskende i den daglige debat og omgangen med hinanden.

F.eks. så hørte jeg i et indslag på TV2News, at politikere var begyndt, at give tydeligt udtryk for, at de ikke kan lide hinanden og den politik hver enkelt står for. I følge kommentatoren, så var det meget beklageligt, fordi politik på folketingsniveau handler om at kunne samarbejde og indgå fælles forlig. Eller rettere, det har der tidligere været tradition for i Danmark - brede velfunderede forlig.

Samme tendens oplever jeg nu også mere og mere i hverdagen. Folk skal lige aflevere en besked set fra deres egen forurettede navle og de er egentlig ligeglade med, om det har relevans for andre eller er rationelt. Som regel følger der heller ikke fyldige argumenter med, der lægger op til dialog eller som minimum gør vreden/forurettetheden etc. forståelig og spiselig for andre.

Nu er det jo ikke til at sige, hvad der kom først: Er det f.eks. magthavernes retorik og omgangstone, der drypper ned i folkedybet eller er det folkedybets omgang med hinanden, der afspejles hos de opportunistiske og populistiske politikere?

Uanset hvad, så er der altså et eller andet galt med manges periskopsyn. F.eks. får jeg en sjælden gang en kommentar på denne blog, hvor jeg tænker: "Helledusseda! Hvem har tisset på din sukkermad?" For det er da godt nok en vred og selvretfærdig kommentar, som ikke lægger op til andet, end at vedkommende er kommet af med sin irritation.

F.eks. var der en, der lagde en kommentar til mig, om at hun da godt kunne forstå, at jeg ikke var i arbejde, hvis jeg sådan sad og udstrålede negativitet ved jobsamtaler. Hvis mit indlæg nu havde beskrevet mig til en jobsamtale og havde indeholdt en masse negative gloser om, hvor dumme arbejdsgivere er, så ville denne kommentar havde haft en vis relevans. Men det handlede indlægget slet ikke om. Det handlede mere om, hvordan kompetencer og personligheder gled mere og mere sammen på dagens arbejdsmarkede og om, hvordan man til tider kan komme ud for, at chefter træder ind over grænser, de ikke bør - i hvertfald ikke, hvis de ikke samtidig parrer kritikken med menneskekundskab og kompetent erfaring.

Set i den sammenhæng synes jeg, at det var en meget underlig kommentar. For hvordan kan vedkommende vide, hvad jeg udstråler til en jobsamtale? Og hvor i kommentaren er der lagt op til debat eller dialog? I stedet var det bare en ubrugelig grønhakker.

Der var også en anden, der skrev, at nu gad hun ikke læse mig mere, fordi jeg havde omtalt noget creme, som jeg havde købt af en, der åbenbart er venner med en anden, som vedkommende har set sig gal på. ØH? Hvad har det med mig at gøre, at den ene er vred på den anden, som den tredje vist har noget med at gøre? Jeg er mystificeret.

Og så dog ikke alligevel. Næh...for jeg har faktisk en pointe! Nu er blogs ikke udtryk for virkeligheden. Min blog er bare et punktnedslag i min hverdag. Men blogs og den måde, der bliver debatteret på, afspejler vel egentlig meget godt, hvordan det også foregår ude i det offentlige rum. Eller i hvertfald, hvordan folk tænker og det, der slår mig er, at alt for mange lever i et åndeligt vakuum, hvor de ikke ser perspektiverne og de store sammenhænge. De evner heller ikke, at hæve sig op og måske se tingene fra en anden synsvinkel end deres egen.

Det kan så være, hvad det er. For hvorfor hænge ud med den slags typer. Næææh, det der er rigtig bekymrende - nærmest angstprovokerende, det er, når landets politikere begynder, at gøre det samme!

Etiketter:

3 Comments:

At 19/10/09 12:22, Blogger Tina - omme i London said...

Godt skrevet og du har saa evigt ret. Vi har diskuteret det hjemme en del gange. Bare fordi man har en mening er det ikke strengt noedvendigt at hele verden ved man har den, med mindre den er til nogen nytte. Jeg ville oenske man kunne afskaffe partipolitik, da jeg synes det distraherer mere end det gavner.

 
At 19/10/09 12:39, Blogger susling said...

Jeg tror desværre ikke, at vi kan afskaffe partipolitik, men måske ku' vi satse på, at der ikke er så meget blok-politik? For som det er nu, så bliver det hele tiden meldt ud, at der er det og det oplæg og det er der allerede flertal for vha. VKO.

Dagens lede går ud på, at regeringen vil indføre en uro-pakke. Men det der er bekymrende er, at uropakken slår politiske aktivister sammen med de bandeuroligheder vi lever med p.t. i DK. Dvs. politiske aktivister og ikke-integrerede 2.generations-unger bliver same/same. Ingen argumenter, ingen debat. Kun endnu flere stramninger. Og præsentationen af den slags oplæg bliver altid efterfulgt med det efterhånden klassiske retoriske greb: Så'n er det!!!! Underforstået: Så lukker vi for debatten i boks 2.

Kan det undre nogen, at folkedybet efterhånden tror, at Så'n er det?

 
At 19/10/09 16:47, Blogger Gittemay said...

Ja, det har jeg jo også undret mig en del over...den der meget udprægede slåen hinanden i hovedet og åbenlyst give udtryk for afsky eller på anden vis have en nedladende adfærd. Det hører ikke til i et offentligt debat-forum, som politik jo er. Og det burde slet ikke komme fra profesionelle politikere. Når omgangstonen er sådan - og så åbenlyst bliver tolereret, dør debatten ligesom ret brat. Også fordi det er ret uudholdeligt at høre på.
Personligt har jeg da også diverse synspunkter - men jeg har (mener jeg selv) også respekt for andres, selvom de ikke nødvendigvis er ens. Uenighed kan man lære ret meget af - hvorimod nedladenhed og forstokkethed får mig til at lukke ørerne fuldstændig.
Jeg kan da også skrive nogle ting på min blog, som kan give underlige reaktioner - men man skal jo huske, at det netop er min vinkel og mine erfaringer, der danner grundlag for det skrevne - men det betyder ikke nødvendigvis, at jeg har fundet de vises sten for alle under solen. Jeg forsøger at holde mig åben og være rummelig - og det er vel det eneste, man kan :-).

KH Gittemay

 

Send en kommentar

<< Home