kunstigt åndedræt til præ-klimakteriesild  Når kroppen er over 45+, parforholdet er tæt på de 30, ungerne er på vej til fase 3 og man bliver nødt til at tage folk, der er født i 1980'erne seriøst, så er der brug for kunstigt åndedræt.

24.9.09

Susling om generationsbestemt humor

Her hvor jeg bor, kan man se og opleve lidt af hvert (men det er jo klart, når det er et sted, hvor kirkeklokkerne f.eks. spiller:"Lille sky gik morgentur". Det forpligter). F.eks. så går der en mand rundt, som grangivelig ligner Holger (Waldo) fra Find Holger. Han er lang og ranglet som ham og går med en høj tophue. Det, der så er tvisten er, at denne udgave af Holger er sort. Hvis ikke han havde suppleret sit look med hvide firkantede solbriller, så ville han da være helt umulig at finde.

Forleden dag så jeg så en anden type, der fik mig til at fnise fjollet. En lille kinesisk mand, der er ude og lufte sin pekingeser. "En kineser med en pekingeser,"fniser jeg inde i mig selv. (Nu er det jo helt ok, at være både kineser eller for den sags skyld sort. Det er ikke så meget det. Det var mere ordspillet.Jeg synes f.eks. også den her: Ib René, Cairo, er fantastisk.)

Om aftenen sidder hele familien bænket om fredagsbolo'en og så kommer jeg i tanker om den her "En kineser med en pekingeser", og vil så divertere de andre med min, synes jeg selv, sjove betragtning. Kommer der en reaktion? Nope! Alle sidder og stirrer tomt ud i luften. Selv min mand.

Det kan jeg så ikke helt forstå og derfor fyrer jeg denne helt igennem sjove betragtning af igen senere på aftenen, hvor vi alligevel alle er ved at gå i død over Talentløs 09.
Denne gang opnår jeg en effekt! Først begynder min mand at sprutte af grin. Han synes faktisk, den var lidt sjov. Det der så er særlig interessant, det er, at ungerne også knækker sammen af grin. Men det var ikke over min bemærkning. Den ku' de overhovede ikke se noget sjovt i. (Måske er det fordi Peking i dag hedder Beijing?) Det, de syntes var sjovt var, at deres far først reagerer i anden omgang.

Og så er det, at jeg tænker på, om humor i virkeligheden er generationsbestemt? Jeg synes f.eks., at comedies som Langt fra Las Vegas og Klovn er herredårlige og absolut usjove. Til gengæld kan jeg stadig knække fuldstændig sammen over Monty Phyton, 'Allo, 'Allo og Absolutely Fabulous.

På tværs af generationer kan vi så godt blive enige om, at f.eks. Hva' snakker du om, Mik Øgendahl og Anden er bankemorsomme.

Etiketter:

15 Comments:

At 24/9/09 10:47, Anonymous Linda said...

Kan fint følge din humor, kan chippe ind med at firmaet "Hede Nielsen" bringer flydende kvælstof ud, med en temperatur på -196 grader. Jeg skraldgriner hver fredag hvor de ruller ind på parkeringspladsen.
Lille sky klokkeriet har jeg aldrig hørt, hvor kært!

 
At 24/9/09 10:57, Blogger Pernille said...

Helt uden for kategori og helt uden jeg ved hvorfor kommer tanken om dengang min søster skulle til eksamen i tiende klasse (det er i øvrigt mange år siden) ind fra højre.

En af hendes medklassekammerater havde læst en novelle af Martin Andersen Nexø og startede eksaminationen med at sige: Jeg har læst denne historie af Martin Andersen, der kommer fra Nexø....

Måske er det kun mig der synes det er sjovt... :)

 
At 24/9/09 12:23, Blogger Skribenten said...

Ja altså, her er vi både på bølgelængde og absolut ikke..

Jeg kan bare slet ikke se det morsomme i Langt fra Las Vegas, syntes den er så kikset, men klovn har jeg trillet rundt over. Den kom jo frem da jeg stadig var gift og eks'en og jeg så den sammen. Der gik ikke længe før han i den vide verden kom til at lyde navnet Frank...

Jeg ku bare se så mange ligheder i deres opførsel og det ku han vist også selv, så det var bare et hit.

Ungerne er ved at gå helt til at grin og underlige ting på you Tube, jeg selv kan slet slet ikke se komikken.

Tilgengæld, kan jeg grine hæmningsløst af, de sidste sæsoner af venner, syntes Raymond er lige på kornet og Kongen af Queens falder også i min smag, især den umulige far.

jeg klukler stadig over Radiserne og Sten og stoffer, mens John overhovedet ikkenikkenej kan se det sjove i dem. Derimod ser griner han vildt over de der ulækre og kiksede fiduser der afprøver underlige ting på MTV!!

Der står jeg bare helt af.

Humor er både generationspræget, men også forskellig fra menneske til menneske.

For nogle år siden, var bagsiden på en af landets aviser fyldt en hel sommerferie, men eksempler på kiksede tekster, der var skrevet på skilte og andre offentlige steder. DET syntes jeg var vildt morsomt, ordspil og den danske sprog er en svær en, elsker jeg.


Uha, jeg ku da vist blive ved her, jeg må hellere efterlade plads til andre.

Knuuus og rigtig god dag Susling;))

 
At 24/9/09 12:40, Blogger susling said...

Linda: Jeg skal lige komme mig over mine latterkramper. Hede Nielsen og flydende hot kvælstof! Får mig til at tænke på den nu hedengangne trælasthandel: Hammer & Søn...

Mht. klokkespil: Jeg tror, de hedder campangiologister (ikke stavet rigtigt), sådan nogle, der sidder og spiller melodier med kirkeklokker. Frelser Kirken her på Christianshavn er berømt for sit klokkespil. Der bliver spillet alle former for musik. En gang spillede de en lille Per Nørregard-koncert. Det var en stor oplevelse.

Pernille: Martin Andersen, der kommer fra Nexø!!! Fornemmer man lige en panisk examinant?! "Jeg må sige noget, bare et eller andet, jeg må trække tiden...HJÆLP! :-)

Henriette: Jeg tror din John er vild med Jack Ass. Det er min søn også og jeg ser absolut ikke det morsomme i det. Han og jeg er til gengæld ret enige om Monty Phyton.

Selvfølgelig er humor forskellig fra person til person. Jeg tror dog, at der også er noget generationsbestemt ind over. Jeg har jo f.eks. en helt anden referenceramme både livserfaringsmæssigt og historisk, end mine unger har.

 
At 24/9/09 13:21, Blogger Skribenten said...

Nå ja, det har også betydning selvfølgelig.

Sidder her og kan ikke komme på hvad det var jeg glemte før, men ved at der er masser af humor som vi voksne kan se, men ungerne ikke fatte. Det er i sig selv faktisk også til tider ret så morsomt. :-)

Forresten kan jeg grine i evigheder og den der med Anden der taler om svaner der går til angreb. hihihi

Jeg får bare helt ondt i maven over ham. MÅ en dag se ham live.

Faktisk er det lige så ofte hans ansigtsudtryk og kropssprog jeg dør over, som det er hans egentlige tekster.

DYBT talentfuld det er han altså. Også spangsberg og hans show om kvinder får mig til at tude af grin. I det hele taget stand up er en genial måde at fundere over ting på. Elsker det..

Nej nu bliver jeg ved igen, det var da grufuldt, jeg tror jeg vil se Anden igen. Har ham lige her på computeren..

Hej hej der på havnen;)

 
At 24/9/09 13:46, Blogger susling said...

Henriette: Stand up er min absolutte favorit. Eddy Murphy's "Raw" fra en gang i 1980'erne er f.eks. helt igennem fantastisk.

Jeg har så til gengæld aldrig set Anden life. Men engang i mellem tager vi og ungerne til Open Mike Nigth (et sted inde i byen, jeg ikke kan huske, hvad hedder lige nu). Man ved aldrig hvem, der kommer. Men en af gangene kom min søns absolutte favorit Mick Øgendahl. Vi sad helt forrest og pludselig henvendte Mick Øgendahl sig til min søn. Han (min søn) blev helt lyserød i hovedet af lykke. Det var et stort øjeblik.
Selv griner jeg også bare manden træder ind på scenen, og hans Ulla Henriksen i Tak for i aften er sublim.

 
At 24/9/09 14:14, Blogger Skribenten said...

Ha jeg kan lige se det for mig.. Der sidder I og så er sønnike lige pludselig i spotlight. Jeg selv har aldrig været derinde, det har jeg ligesom aldrig overvejet. Måske jeg skulle prøve en aften. Det ville i så fald være noget nyt og også første gang i byen i 100 år.. :-)

Ja Eddie for hulen da, DEN er så morsom, han går virkelig lige et skridt over grænsen, og hvad med Chris Rock?? Han er heller ikke helt uden evner. Som dengang han hostede oscar of fik publikum til at flække og producere til at flå sig i håret. He he det er sgu fedt syntes jeg

 
At 24/9/09 14:19, Blogger susling said...

Chris Rock...YES..! Han er faktisk endnu bedre. Jeg bliver kvalt af grin, når jeg ser ham.

Kan Gott Verdamt ikke huske, hvad det sted inde i byen hedder ligenu - alderen du ved - men det har, de gange vi har været der allesammen sammen, været en fantastisk oplevelse. På et tidspunkt var vi der også med de tilhørende svigerbørn (som vi så kun har en af lige nu.)Vi hulkede af grin og det lidt kejtede ved at være så'n svigermekanik forsvandt for en kortere stund. GØR DET!

 
At 24/9/09 14:37, Blogger Skribenten said...

Ja det tror jeg da vi skal. Hvad koster sådan noget??

 
At 24/9/09 14:50, Blogger Skribenten said...

Forresten er der nogle af dine links der ikke virker. Jeg sidder jo bare her og sidder, så jeg ville kigge lidt på det du klikker på. Lækkerlarven og vrangsiden duer bare ikke. Nu ser jeg så videre om der er flere der er gået kolde :-)

 
At 24/9/09 15:06, Blogger Sifka said...

Er'et Comedy Zoo, du ikke kan huske navnet på???

 
At 24/9/09 15:20, Blogger Gittemay said...

Jeg tror, at humor er SÅ individuelt. Personligt kan jeg også grine, så jeg falder ned af sofaen (bogstaveligt), hvis jeg ser Monty Python og Co.
Og som du, fatter jeg overhovedet ikke det sjove i Langt fra L.V. eller Klovn.
Jeg kan også gå helt i kramper over sjove ord (altså som jeg synes er sjove), folk med en underlig hat eller en sjov gangart. Jeg tror faktisk, jeg kan være ret plat :-) Sjove lyde kan også få mig til at gå omkuld.
Indimellem griner ungerne med - men det er muligvis. fordi jeg går helt grin-amok.
Jeg bruger rigtig meget ironi og selvironi - og dét er ihvertfald ikke alle, der fatter dét. Sikke nogle sjove oplevelser, det har givet. Den sjoveste var vist, da en veninde, efter en ordentlig omgang selvironi over en krise (min krise), kiggede mig dybt i øjnene og erklærede, at hun mente, at mit største problem var, at jeg ikke tog mig selv alvorligt (og det var jo lige det, jeg gjorde..). Hm. På afstand kan det altså være ganske befriende at kunne grine af sig selv og sin egen adfærd...synes jeg. Men igen - det er individuelt.

KH Gittemay

 
At 24/9/09 15:32, Blogger susling said...

Sifka: Comedy Zoo!!! For satan, hvad sker der med ens hovede, når man når alder og skelsår...Deet eer uhyyyggeligt!

Henriette: Kan da heller ikke huske, hvad det koster. Men det er vist til at overkomme lig med ikke svimlende dyrt. (og glem lige den linkliste, ikk'!Det er et af mine utallige hængepartier! Er der fejet noget under gulvtæppet?? Narj...da).

Gitte May: Jeg elsker selvironi!! Biver decideret utilpas, når jeg er sammen med mennesker, der ikke har den evne!! Og hvad er det nu man siger? Nå, jo: Humor er de undertrygtes våben!

 
At 24/9/09 15:38, Blogger Gittemay said...

Ja netop. Det hele kan jo hurtigt blive rigtig seriøst - og så er det altså rart at have den evne. Ellers kunne vi jo ligesågodt bare lægge os til at dø allesammen.
Der er ikke ret meget, man ikke kan grine af...på et eller andet tidspunkt :-)

KH Gittemay

 
At 27/9/09 16:27, Blogger Madam Kjeldsen said...

Jeg er UBETINGET til underspillet, engelsk sarkasme-satire-humor.

Hvem husker ikke SPITTING IMAGES fra 1980-erne.. den gad jeg dæwlme godt se igen? Jeg elsker -Allo, Allo, og "Halløj på badehotellet" pisser jeg bogstavelig talt i bukserne af grin over samtidig med, at mine tæer krøller sig sammen af græmmelse over den arme hotelværts eskapader..

Så elsker jeg Onslow fra "Fint skal det være". I det hele taget er det en fin serie, på rigtig mange punkter.

Fra egne breddegrader, ja, Anden, han er fantastisk, ligesom jeg holder meget af Carsten Bang. Han har i mine øjne en fin, velafbalanceret stand-up humor, og så er han jo ved at være en af de "gamle"...

 

Send en kommentar

<< Home