kunstigt åndedræt til præ-klimakteriesild  Når kroppen er over 45+, parforholdet er tæt på de 30, ungerne er på vej til fase 3 og man bliver nødt til at tage folk, der er født i 1980'erne seriøst, så er der brug for kunstigt åndedræt.

21.5.07

Susling - semifrigjort?

Virginia Woolf skriver i sit kvindemanifest "A room of one's own", at der er to ting en kvinde må have for at være virkelig frigjort: Et kørekort og sit eget værelse. Den skønne Regitze siger vist lidt af det samme (se selv hvor fint hendes værelse er!)

Så er det jo, at jeg vist lige skal gribe i egen barm, se mig selv dybt ind i øjnene og spørge mig selv:"Og hvor frigjort er du så lige?" Altså skal man vurdere ud fra ovenstående kriterer, så ser det sågu lidt sløjt ud. Lad os starte med det første:

Kørekortet! Har jeg da. Okke jo, okke ja. Men bruger jeg det? Narj da........jeg er en piveskid, der nægter at sætte mig bag rettet på Veterancruiseren. Et hvilket som helst andet rat i øvrigt også......Og jeg venter stadig på forløsningen. Det store afklarede øjeblik, hvor jeg som en helt naturlig ting styrer hestekræfterne rundt på vejene....Jeg arbejder på det. Jeg sværger.....

Delkonklusion: Jeg er semifrigjort på kørekortsområdet.

Værelset- eget værelse. Mit helt eget. Har jeg altså ikke. Kan dårlig nok huske følelsen af at have et eget værelse. Sådan et med lås og slå.......Men skal jeg følge Regitzes logik, så har jeg dog noget. Jeg har nemlig nogle altaner - 3 stks. De to af dem er kun franske og den sidste er måske en anelse større, men meget mere end et Mussoliniudhæng kan det dårlig blive til.

Men de er 100% mine. Jeg har bzat dem med urtepotter, krukker, kurve fyldt med blomster, krydderurter, humle - dem alle sammen. De er helt og aldeles fyldt op og man kan næsten ikke presse sig derud. Og selv om grænsen i den grad er nået, så stopper jeg da ikke, nej da. I går lykkedes det mig at udtænke en løsning, så jeg kunne få presset endnu mere ud i alt det grønne. Så nu er jeg også den stolte ejer af appelsinsalvie, ananassalvie - higede også efter solbærsalvien - men tog istedet en æblemynte og en ingefærmynte - nu er jeg så oppe på 4 myntetyper og 3 salvietyper -foruden selvfølgelig alt det andet, der står og strutter.........Og nå ja.......så kom jeg også lige til at tage et par tomatplanter med hjem........Indtil videre går det hele op som et 1000 brikkers puslespil.....

Nåmen hvad gør jeg så med al den herllighed?.........Jo en gang i mellem så åbner jeg begge altandøre op, sætter mig på dørtrinet og flumser lidt rundt med alle de dejlige planter. Andre gange sidder jeg bare og stirrer på nogle grønne skud og andre gange igen så sidder jeg der med en bog og en kop kaffe.......... Det er sgu da lidt værelse-agtigt........Sådan på semimåden..........

Konklussion: Jeg er semifrigjort - slet og ret. Men det ved planterne selvfølgelig ikke noget om.......

Etiketter:

7 Comments:

At 22/5/07 12:15, Blogger Lizelotte said...

Jeg har kørekort OG egen bil ... kan man ikke lidt kalde en bil for et slags værelse??

Mangler nu egentlig heller ikke noget værelse .... sådan for alvor.

Måske er det fordi jeg osse kun er semi...

 
At 26/5/07 01:11, Blogger Tina Charlotte Møller said...

Susling, jeg synes du tager dig visse friheder, når du citerer Virginia Woolf. Kan gerne være, at det er ment som en morsomhed, men som inkarneret Woolf-fan må jeg dog op på tasterne for lige at retlede de læsere, som måtte være mindre velbevandrede i forfatterskabet.

Hvad Virginia Woolf rent faktisk siger i A Room of One's Own, er, at for at kunne skrive skønlitteratur må en kvinde have eget værelse og 500 pund om året.

Så glem det med kørekort - og beregn selv, hvor meget Virginias 500 pund om året ville svare til i nutidens penge.
Frigørelsen - den kommer nok som en følge af kvindens råderet over egne penge og eget rum.

 
At 26/5/07 11:01, Blogger susling said...

Nu er jeg også temmelig inkarneret Woolf-fan! Jeg har stort set læst det meste af hende og om hende. Både på dansk og engelsk og har også lavet akademiske opgaver om hende og hendes skrivestil og den kreds hun tilhørte.

Men derfra og så til at man altid skal citere alting korrekt og ikke kan nyfortolke...tja...ville aldrig drømme om ikke at gøre det i en artikel eller en akademisk opgave.....Men lige her synes jeg det var på sin plads med et lille tvist.....For den økonomiske selvstændighed har de fleste af os i dag.....Men eget værelse og kørekort - det er i min bog mere et issue....

 
At 26/5/07 11:16, Anonymous Anonym said...

Jeg vil på typisk radikal vis give begge VW-eksperter ret i denne sag, og så i øvrigt have mareridts-dagdrømme ved tanken om hvordan Virginia Woolf mon havde været bag et rat?

500 engelske pund om året omregnet til 2007-penge i forhold til 1929...det kunne der bages en hel del ingefærkager for?

Det kan hurtigt blive ulvetider.

:-)

 
At 26/5/07 15:06, Blogger Tina Charlotte Møller said...

Susling - jeg stejler ikke så meget over, at du twister et citat, som det passer dig bedst. Jeg stejler over, at du skriver "Virginia Woolf skriver i sit kvindemanifest..." osv. For det gør hun jo ikke! Du lægger altså en anden ord i munden - endda et menneske, som ikke har en reel chance for at forsvare sig selv.
I min bog kan sådanne´'friheder' enten skyldes uvidenhed, sjusk eller mangel på respekt for den citerede forfatter.
Da du nu fortæller, at du - ligesom jeg - har skrevet akademiske opgaver om Woolf, så vil jeg i dit tilfælde udelukke uvidenheden som faktor, og sjusk drejer det sig formentlig heller ikke om. Det må altså være mangel på respekt for forfatteren.
At man leger med andre skribenters udtalelser, det finder jeg helt i sin orden.
Hvis bare du ikke havde skrevet "Virginia Woolf siger.."

Beo, du er en Skat - diplomat til fingerspidserne, som (næsten ;-) altid. Jeg vil imidlertid fastholde min ret til at punke en medakademiker for lemfældig omgang med afdøde skribenters værker. :-)

 
At 26/5/07 16:05, Blogger susling said...

Nja..tja...jo....Tina jeg burde måske nok have skrevet,at det var en fortolkning...En nyversionering..ok..den medgiver jeg..For det er bestemt ikke mangel på respekt for VW - by no means.Men når det nu var en pointe som jeg ville have frem - så tilgiv mig.

man kan jo også sige at den er helt gal med f.eks. Romeo og Julie i moderne klæder.....Man må godt tviste lidt en gang i mellem....

 
At 26/5/07 16:43, Blogger Tina Charlotte Møller said...

Hæhæ - tak for denne tvist, Susling. ;-)

 

Send en kommentar

<< Home