kunstigt åndedræt til præ-klimakteriesild  Når kroppen er over 45+, parforholdet er tæt på de 30, ungerne er på vej til fase 3 og man bliver nødt til at tage folk, der er født i 1980'erne seriøst, så er der brug for kunstigt åndedræt.

1.1.13

Og fem kilo senere

Så kom vi gennem jul og nytår. Om jeg fatter, hvorfor vi par tout skal holde to store begivenheder med så kort mellemrum. Men som en hver fuldblods dansker (ok, ok, semifuldblods), så elsker jeg vores ædetradition med kød med kød på. Vidste I for eksempel, at man i Østrig fejrer julen med så simple spiser som karpe eller pølsesuppe og pålæg? Det varierer fra region til region, men fælles for alle er, at man ikke juleæder igennem, som vi gør. 

Her hos os her i DK kan man sætte sig til julebordet i den sikre forvisning, at størstedelen af nationen spiser nogenlunde det samme: Kød med kød på og sovs og kartofler og det hele sluttet af med ris a la mande. Det er faktisk meget beroligende, at vi er så ens, når det kommer til stykket.

Vi har så valgt at supplere kød med kød på med en grønkålssalat med granatæbler og appelsiner og en rødkål, der ikke er sønderkogt, men stadig har et godt bid. Og heldigvis for det, for lige så sikkert som amen i kirken, så ved jeg, at hedonisme har sin pris og at man altid finder mig i tæt kontakt med tønden ca. fire gange i døgnet de næste to dage efter juleaften. Mens jeg sidder der, kan jeg så filosofere over, at det ikke stopper der. Allerede få dage efter skal man voldæde kød igen i den hellige julefrokost med familiens navn.

Og så kommer nytåret. Netop som min mave er ved at falde nogenlunde på plads. Og der skal selvfølgelig også kød på bordet og desserter og snacks og kransekage og og og....
I år valgte vi at lave fondue - elsker fondue - noget af det var på den andalusiske måde med artiskokhjerter, sherrymarineret kyllingelever og svesker pakket ind hver for sig i bacon.  Og her til selvfølgelig mere kød. Men også rejer, kammuslinger, champignon, peberfrugter, aubergine, langtidsbagte cherry tomater, hjemmebagt peberflutes og forskellige dips. Men stadig kød! Og meget mere end min mave kan klare, for jeg er faktisk ikke vant til at spise kød på den måde og i de mængder. 

Man kunne så indvende, at jeg da bare kan lade være. Jeg kunne jo spise torsk og tofu og brune ris og alt muligt andet i den dur. Men skal jeg være ærlig, så elsker jeg vores traditioner, for vi har så få af dem. Jeg vil så også være helt ærlig og sige: Velkommen grå og triste og uendelige januar med faste ture i fitness-centeret og grønne linser og vegetarretter og askese og farvel til de fem ekstra jule- og nytårskilo. Det er nemlig også en slags tradition.

2 Comments:

At 2/1/13 13:25, Blogger Lotte said...

Jeg har ikke spist kød, siden jeg landede på Seychellerne midt i september. Jeg vil ikke kalde mig selv vegetar, for det er ikke tilfældet - jeg har bare fravalgt kød, så længe jeg befinder mig et sted, hvor man med garanti ved, at der vil blive serveret kød fra en produktion, der helt sikkert ikke er hverken økologisk eller bare tilnærmelsesvis dyrevelfærdsorienteret. Jeg er ikke fanatisk, men så vigtigt er det simpelthen ikke for mig at spise kød med kød på.
Det hjælper selvfølgelig meget, at her er en uendelig leverance af friskfanget fisk (ja, selvom vi befinder os i et naturreservat, må vi gerne fiske til egen konsumering - men kun fisk, ingen blæksprutter eller krebsdyr) - og så tror jeg også, at jeg simpelthen har været så lidt i julehumør, at det ikke har været et savn ikke at spise andesteg eller leverpostejmadder. Det havde helt sikkert forholdt sig anderledes, hvis jeg havde siddet og spist gulerodssalat og stegte ris juleaften i Danmark.

 
At 2/1/13 14:21, Anonymous Susling said...

Hvis jeg sad et andet og meget mere eksotisk sted med fri adgang til friske fisk, skaldyr og grønsager 24/7 ville jeg være lykkelig! Jeg synes, at kødorgiet har taget overhånd her i DK. I gamle dage spiste man sgu da ikke både flæskesteg og and samme aften. Så oven i købet til min gru at nogen havde toppet op med gås oveni. Føj. Og så er der også lige juleskinken og de små lune retter. På trods af krisestemning også her i DK, så har vi det stadig for nemt og for trygt. Eller måske prøver vi bare at spise os fra depressionsstemningen?

Personligt kunne jeg aldrig finde på, at erklære mig for vegetar eller veganer. Det er så kategorisk og indsnævrende at gøre sig til en, der kun spiser dette eller hint. Det er næsten at kræve for meget opmærksomhed, synes jeg. Men jeg må samtidig indrømme, at kød mere og mere bliver et tilbehør for mig - og noget jeg sagtens kan undvære, hvis det skal være - og at grønsager tilberedt i alle mulige afskygninger giver mig de største smagsoplevelser. Men skik følge eller land fly i hvertfald i de hellige juledage. Så kan man jo altid tage revanche med grønsager og kålbajti resten af året :-)

 

Send en kommentar

<< Home