kunstigt åndedræt til præ-klimakteriesild  Når kroppen er over 45+, parforholdet er tæt på de 30, ungerne er på vej til fase 3 og man bliver nødt til at tage folk, der er født i 1980'erne seriøst, så er der brug for kunstigt åndedræt.

16.10.10

Susling tænker på, hvad det "gode" er

Lige nu er jeg lidt i tvivl om, hvad der ligger mig mest på sinde? Er det, det faktum, at jeg i går sneg mig til at prøve mine læderbukser, som jeg ikke har kunne passe i årevis? (Halleluja, for fanden, jeg kunne ikke kun lukke dem. De sad ligefrem løst. Er det stadig moderne med sort læder?). Eller er det det filosofiske emne, som jeg har spekuleret over det seneste halve år: Hvad er det gode? Hvad er et godt mennesker? Og hvad driver et menneske til at gøre det uegenyttige?
Det synes jeg nemlig er meget interessant, for alle vil vel gerne gøre det rigtige, det gode. Men det rigtige er jo relativt og afhængigt af, hvilken kontekst, det rigtige indgår i. Blekinggadebanden mente f.eks. at de gjorde det rigtige. Det gør de israelske bosættere også.

Selv vil jeg gerne være god. Gøre det gode. Men lige nu gør jeg ikke så meget andet, end at donere min arbejdskraft til en NGO'er på lidt mere end dagpengesats. Jeg smider også glad og gerne penge i indsamlingsbøsser, smiler til de hjemløse, har sagt ja til facere, så jeg nu er medlem af så mange foreninger, at jeg ikke har overblik. Men jeg er jo bare en almindelig leverpostejsdansker. Det er ikke mig, der, bruger hele min tid på frivilligarbejde og tager ud til brændpunkter. Det gør jeg jo ikke. Jeg summer bare rundt her. Men jeg ved, at der er rigtig mange, der gør det. Donerer hele deres liv til fattige mennesker og kampen for et værdigt liv. Hvad driver dem? Og går de lige så meget som mig op i, om man igen kan passe sine læderbukser?

Etiketter:

2 Comments:

At 19/10/10 16:27, Anonymous Annette i Barcelona said...

Det gode behøver jo ikke at have noget med økonomi at gøre.

Når man tager supermarkedet kan man jo tage varer med tilbage til sin ældre nabo/genbo (de betaler naturligvis selv) og man har sparet dem for en måske vanskelig udfulgt...

Man kan gøre mange ting for andre mennesker som ikke behøver at koste en røj reje... men måske lidt tid... sådan kan man også gøre det gode...

Mht. læderbukser så er det jo lige gyldigt om de er på mode igen... du kan PASSE dem... ;-) og jo jeg tror nu nok at læder stadig er moderne... ellers må du selv sætte reglerne ;-)

 
At 20/10/10 17:34, Anonymous Susling said...

Nej, Anette, det gode behøver ikke at handle om penge! Det kommer vel indefra, når/hvis man kan se ud over sin egen næse. Jeg tænker nu stadig på, i højfilosofiske vendinger, hvad det gode egentlig er? Har vi en konsensus omkring det?
Vi som kristent opdragede vesterlændige har vores version - stærkt ansporet af Jesus - men Buddha var vel også god og Muhammed også. Jøder synes, deres version er det gode og Jehovas Vidner og Tea Partybevægelsen gør det samme.
Selv hælder jeg til den forståelse, vi har fået fra Oplysningstiden og vores moderne version af menneskerettighederne: Alle har uanset race, køn etc. ret til et værdigt liv.

Men derfra og til at kaste hele mit liv og eksistens uegennyttigt ud i at hjælpe andre. Pfui!! Bliver helt svedt.

 

Send en kommentar

<< Home