kunstigt åndedræt til præ-klimakteriesild  Når kroppen er over 45+, parforholdet er tæt på de 30, ungerne er på vej til fase 3 og man bliver nødt til at tage folk, der er født i 1980'erne seriøst, så er der brug for kunstigt åndedræt.

7.7.09

Susling om kvinder, mænd og karriere

Nu er det jo ikke fordi, at jeg skal sidde her og vifte med den røde strømpe, vel! Så'n noget gør jeg mig ikke så meget i. Slet ikke nu, hvor jeg går med bare fødder i sandalerne. Meeeen.......altså......i visse øjeblikke, kan man godt gå hen og blive lidt træt på den præklimakterielle måde...

Sæt jer godt tilrette, for nu vil jeg fortælle en lille historie om mænd, kvinder og karriere. Sidder I godt? Er I klar? Ok....

Der var engang for en lille uge siden, hvor jeg sad og gjorde mig til, så godt jeg nu kunne foran et ansættelsesudvalg. Ansættelsesudvalget bestod kun af kvinder på nogenlunde min alder. Jobbet var spændende og stedet var interessant. Men så var den heller ikke længere. Det var ikke en særlig god løn og stillingen var tidsbegrænset, men jeg havde tænkt som så, at det nok ville være ret smart, at få drejet mit cv lidt mere hen i den retning, jeg gerne ville gå. Vi var fem, der var udvalgt til denne vinderbonuschance og set i lyset af, hvor mange ansøgere, der havde været, så var vel allerede det at være udvalgt ret godt klaret.

I dag blev jeg så ringet op! Og nej, jeg fik ikke jobbet. Men det gjorde HAM, der kunne det samme som mig. Den søde afslagerske sagde beklagende, at hun ville ønske, hun kunne komme med noget, som jeg kunne gøre bedre, anderledes, klogere. Men det kunne hun ikke. Der var ikke en finger at sætte på mig og min performance. Nu havde de bare valgt ham og så kom hun med nogle argumenter, der bare ikke holdt vand. For alt det han kunne, kan jeg også.

Og så er det, at jeg får deja vue ringlen for mine ører:

Scene 1. Take 1:
Jeg er med i et ansættelsesudvalg. Alle udvalgte til samtale er kvinder - undtagen én. Han var mand. Kvinderne var dybt kompetente og seriøse og ham manden gav mig nogle virkelig bad vibes. Gæt hvem, der gik fuldstændig agurk, da der skulle voteres? Alle de andre kvinder i ansættelsesudvalget og resten af afdelingen. Vi sku' da ha' en mand, ja vi sku' sgu' da. En af kvinderne i afdelingen nærmest truede os korporligt.Hun ville have en mand, ville hun. Altså alle gik agurk, undtagen mig. Jeg synes, at køn, alder og farve er fløjtende underordnet. Man skal da ha' den bedste. Men om jeg fik et ben til jorden. Nope! Han blev ansat og han vidste sig, at være den største døgenigt og slapsvans, jeg længe har stødt på. Men han var jo maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarrnd! Som de andre sukkede.

Scene 2. Take 2:
Var til samtale et sted. Det gik forrygende. Blev så ringet op med et beklagende afslag. Spurgte om der var noget, jeg kunne forbedre i performance, kompetencemæssigt eller otherwise. "Næh," var svaret. " Kun hvis du ville gennemgå en kønsskifteoperation." "Hup???!!", sagde jeg. Men det var da i det mindste ærlig snak.

Scene 3.Take 3:
Samtale. Kvindeligt ansættelsesudvalg. Gik forrygende (Get the picture?). Bliver ringet op. Afslag: Vi havde alle været skide dygtige, men der havde så også været denne her ene mand og
han ku' jo både og både...Intet af det var noget, jeg ikke kunne og det var bestemt heller ikke sådan, at jeg ikke også havde gjort opmærksom på nøjagtig det samme, da jeg sad til samtalen.

Jeg har flere af den slags i ærmet og må altså indrømme, at jeg begynder at blive lidt træt i ansigtet.

Bonusinfo: Ham døgenigten viste sig, at være indplaceret på et højere løntrin end mig. Og det selv om jeg havde mere erfaring og et meget større fagligt ansvar. Han nåede også lige, at smadre firmabilen i en brandert. Men hell, han var jo mand!

PS. Jeg kan flere af den slags historier - også på et større plan. Men lige nu gider jeg ikke rigtig mere, så dem får I en anden dag.

PPS. Kom lige i tanker om, at man jo kan indhente inspiration til videre fremfærd: Er der andre end mig, der har oplevet noget i samme dur? Og hvordan ku' man evt. kringle dén kønsdims....??

Etiketter:

6 Comments:

At 8/7/09 09:36, Blogger Skribenten said...

Susling, det er år og dag siden jeg selv har været til jobsamtale, men huske det kan jeg da endnu..
det du der beskriver giver altså røde knopper og desværre er det nok alt for almindeligt. Trods rapporter om det modsatte i offentligheden og nyhederne.

Jeg syntes sgu det er dybt urimeligt, men kvinder er kvinder værst, åbenbart også i den her sammenhæng. :(

Måske du skulle begynde at gå med skæg?? bare sådan til husbehov.

Mange knus og god dag
Henriette :.-)

 
At 8/7/09 11:19, Blogger susling said...

Ok, Henriette, nu er det faktisk sådan, at jeg er ved at tillægge mig lidt maskulint skæg. Normalt plejer jeg bare at fjerne det med en pincet, men det sku'jeg måske til at lade være med?!

God dag også til dig.

 
At 10/7/09 15:27, Anonymous Helle said...

Hmmmm... Skift branche. Og bliv nu den ene kvinde blandt mange mænd.

Men det er måske heller ikke den bedste løsning?

Men sådan er det vel? Pædagoger, sygeplejersker og mange andre mænd i typiske kvindefag ER eftertragtede- forde de måske kan byde ind med den anden vinkel.

Og det samme gør sig egentligt lidt gældende i den der gyldne konsulentbranche. Der er det bare kvinderne, der er eftertragtede.
Jeg sidder f.eks som ene kvinde sammen med 20 mænd i en lidt nørdet del af branchen- og jeg fik da jobbet tildels fordi jeg var kvinde, kombineret med at jeg da også kunne hakke en del af kravene af i jobannoncen.
Så sommetider er det ikke kun kvalifikationer, men også kønsfordelingen, der gør sig gældende.....

Men unfair er det da, når man er den der fravælges pga køn.

 
At 10/7/09 15:55, Blogger susling said...

Helle, jeg er netop en del af den branche, hvor der er mange mænd, men få kvinder. Gør mig træt, så nu skal jeg videre og hvad sker der? Jeg havner der, hvor der er alt for mange kvinder og for få mænd. På den måde kommer mændende til at lyse på baggrund af os andre...

Suk!

 
At 13/7/09 09:16, Anonymous Helle said...

Hmmm... *tænke-tænke*..

OK - Løsningen er at få en masse mænd ind i branchen, så de få ikke lyser og overstråler kvinderne.

Derefter vil ansættelsesudvalgene bestå af mænd - og de vil for at pleje deres ego og for at kunne stråle i al deres maskulinitet ansætte - KVINDER.

...Men det er nok en lidt langsigtet plan, der nok ikke duer lige nu?

I så fald må du bare nøjes med at stråle lidt mere end mændene!!!

 
At 13/7/09 11:58, Blogger susling said...

Helle, jeg tror nok også, at det er det sidste, der må være fremgangsmåden. Men hvis man nu f.eks. er til samtale et sted, hvor man gerne vil have en mere ligelig kønsfordeling, så kan jeg sidde som en anden super nova - uden at det ændrer noget.

 

Send en kommentar

<< Home