kunstigt åndedræt til præ-klimakteriesild  Når kroppen er over 45+, parforholdet er tæt på de 30, ungerne er på vej til fase 3 og man bliver nødt til at tage folk, der er født i 1980'erne seriøst, så er der brug for kunstigt åndedræt.

3.4.07

Susling forundres

I nat sådan ca. midt mellem toilettet og på vej ind i min seng blev jeg ramt at et sekunds tilfredshedsfølelse. Som et lyn for det igennem mig, at lige netop i det øjeblik havde jeg ikke noget at bekymre mig om: Ungerne lå i hver sin seng og trak vejret blødt og drømmende. Inde i den varme dobbeltseng lå min dejlige My Guy og sovekrammede den ene dyne, kattene lå som bløde hviskende pelsbolde i deres sovehuler, der var penge nok på kontoerne og vi var alle raske..............Og midt i mørket stod jeg så der og mærkede det suse igennem mig........Den blødeste varmeste følelse.......Det er jeg ikke forvent med.....Men det var dejligt......

Noget af det kommer sig nok også af, at jeg tidligere på dagen havde gået en tur med Skumfidusen, der sagde: "Mor, jeg er meget stolt af, at I har givet mig en alternativ opdragelse."

"Alternativ?" svarer jeg. "Det lyder som om vi bare har siddet og hippietjaldet og ikke forholdt os til jer!"

"Nej", svarer hun. "Det er ikke sådan, jeg mener det. Jeg synes bare altid, at I har givet mig lov til meget og derfor lytter jeg også, når I siger nej til noget. For når I siger nej, så ved jeg, at det er det bedste. Med jer behøver jeg ikke at lyve, lige som mange andre jeg kender. De får ikke lov til noget og derfor skal de hele tiden bryde grænser."

Hun fortætter med, at fortælle mig om en session de har haft på skolen med en politidame. Politidamen havde sagt, at hvis ens forældre satte en grænse på f.eks. 2 øl, så overholdt de unge den ikke. Min datter var blevet vred og havde sagt, at det gjorde hun altså. For hun stolede på, at hendes forældre ville hende det bedste og netop fordi hun fik lov til meget og fordi vi regnede med, at hun kunne tænke selv, så behøvede hun ikke kunstige grænser og overdreven autorietet.

Jeg blev meget stolt og glad. Det samme gjorde My Guy, da jeg fortalte ham det. Vores børneopdragelse var lykkedes. Vi tror nemlig på, at børn ikke er noget man ejer, men noget man har til låns og den vigtigste opgave som forældre er, at hjælpe, støtte og vejlede dem til at blive selvstændigt tænkende, ansvarlige og demokratiske individer..........

Just præcis og derfor....

PS. Tilfredshedsfølelsen kom nok også en lille bitte smule af, at jeg nu også er den stolte ejer af to spritnye par sko. Jeg klager absolut ikke p.t.

2 Comments:

At 3/4/07 17:47, Blogger Blomkvist said...

Det lyder dejligt ... prøvede selv noget lignende... i dag ... Det er skønt :-)

 
At 4/4/07 10:17, Anonymous Anonym said...

Susling...nu blev jeg sgu helt skvatknæet af glæde på dine vegne.
Tillykke med dit lykkeanfald.
Hvor er det bare godt kæmpet, altså.
Jeg var helt nede af skyld og dårlig samvittighed efter at have set 'Forestillinger' i søndags om den oversete 17-årige pige...og her sidder jeg langt væk fra min egen 13-årige guldklump og kan ikke andet end ringe og sende børnepenge.
Men så igår ringede jeg til hende og hendes mor - og fik at vide at de råhyggede sig, og at vores datter havde en veninde på besøg...og at det hele var afslappet og godt.
Og så hørte jeg min datter råbe i baggrunden 'hvem er det?'...og da Fru X så sagde 'det er din far' lød det omgående svar: HEJ FAAAAAAAAAR! - med min datters allergladeste klang i stemmen.
Så bliver jeg altså...ja, du ved :-)

 

Send en kommentar

<< Home