kunstigt åndedræt til præ-klimakteriesild  Når kroppen er over 45+, parforholdet er tæt på de 30, ungerne er på vej til fase 3 og man bliver nødt til at tage folk, der er født i 1980'erne seriøst, så er der brug for kunstigt åndedræt.

18.3.07

Susling stiller et spørgsmål

Min moster ringede til mig forleden og spurgte:"Susling, hvad er det, der sker med samfundet lige nu?" Og så fortalte hun om, hvordan folk råbte af hende, skubbede til hende, stødte ind i hende. Hendes eneste forbrydelse: at hun er en gammel dårligt gående dame med stok!

Og nu er det faktisk sådan, at jeg stiller samme spørgsmål: Hvad er det, der sker lige nu?

To gange i sidste uge var jeg ved at blive kørt ned, da jeg helt lovlydigt gik over en gade. Den ene gang gassede vedkommende oven i købet op, så jeg måtte springe for livet (det var en pæn familiebil, skulle jeg hilse og sige). Min eneste forbrydelse var, at jeg var fodgænger og åbenbart ikke kom hurtigt nok over vejen!


Debatniveauet har det også skidt og der er efterhånden ikke længere noget niveau. Det mærker jeg også her. Man bruger ord som naive tøser - hvilket jeg egentlig har svært ved at se er et ordentlig og velunderbygget argument, der udviser den rette respekt for ens diskussionsmodstander, man siger: har man sagt a må man også sige b (sagt med en mund der tydeligt er snerpet sammen som en hønserøv) (ja, jeg siger jo bare karrikaturkrise.....der gik det dælme fra a til b), man siger, at børn bare må tage konsekvensen af deres handlinger og at de forøvrigt bare sku' ha' været ordentlig opdraget.....hvad det så end indebær....det at være ordentligt opdraget.....Det bliver sgu ikke uddybet. Det har man bare en bred indforstået konsensus om, at det man mener, er funderet på ens værdier. Og det man mener bliver et statement/et mantra, som man slår andre folk i hovedet med....De danske værdier, de kristne værdier, familieværdierne....Man gør sig på ingen måde umage med at uddybe værdierne og forklare dem....for vi er jo alle ens......og hvis vi ikke er det, så skal man dælme nok sørge for, at vi bliver det.

Det kan godt være, at vi har fået det mørkemændspræsterne kalder et systemskifte. Ja, tak spids...det skal jeg dælme love for, at vi har......Og personligt er jeg på ingen måde overrasket over det, der lige nu udspiller sig for vores øjne....Til kamp for ytringsfriheden, så længe den ytrer det, vi vil ha'.....og alt det her. Jeg havde set det for længst. Jeg er egentlig heller ikke overrasket over det faktum, at folk ikke stiller spørgsmåltegn ved, at der er grupper i det danske samfund, der er blevet så radikaliserede, at de har grebet til voldelige midler. Det er et meget alvorligt sygdomstegn, som slet ikke burde finde sted i vores rige demokratiske samfund, og det er i virkeligheden det, man burde debattere som ansvarlige samfundsborgere. Det angår os alle.

Jeg kan kun ryste på hovedet og se på, hvad der sker lige nu...men det gør mig trist til mode......For kan folk ikke se det? Men jeg ved jo godt hvorfor: Mange får en mental blokering, der gør, at de ikke samler alle de informationer og indtryk, de modtager, til ét samlet billede. Gjorde de det, tror jeg, de ville reagere.........

For mange af os er faktisk vokset op i et samfund, hvor man tror på, at der skal være plads til alle......man må godt være ung og naiv, man må godt være en gammel dame med stok, man må godt være fodgænger, der krydser en gade........Man må godt være......Og vi skal tage hånd om hinanden uanset synspunkter, svagheder og anderledeshed........(og nej jeg synes stadig ikke, at det er ok at futte folks biler af eller at kaste med brosten, men jeg synes heller ikke, at det er ok at anholde børn og smide dem i voksenfængsler for blot at have været tilstede og jeg nægter at tro på, at samtlige af de 850, der er blevet anholdt de seneste uger er farlige forbrydere. Please, please få nu åbnet øjnene inden det er for sent).

Nå, men i henhold til gældende debatkultur i DK p.t. og i henhold til verserende ytringsfrihedsniveau, vil jeg forbeholde mig retten til kun at modtage rygklapperkommentarer. Alle andre vil blive bortscensureret med hård hånd....dog må man, hvis man kan udvise bare et mindstemål af tidligere tiders betydeligt mere høflige omgangstone, godt komme med indvendiger.....men de skal være underbyggede og saglige. Alt andet gider jeg ikke at spilde min tid på.........

God søndag!

4 Comments:

At 18/3/07 15:01, Blogger Dana Watsham said...

Bravo - tak - HURRA - sådan skal den skæres.

Jeg nåede at opleve Thatcher-æraens England da det var værst. Det, vi har nu, har nogle uhyggelige paralleller - løgn, bedrag, 'logemanerer', en egoisme så hård at man er nødt til at tale om diamanter på albuerne, samt et sving over til negativ tolerance for alt, der ikke ligner én selv.

Ved du hvad, Susling - det kan vi som samfund fandenfløjteme ikke være bekendt!

 
At 18/3/07 15:32, Blogger Blomkvist said...

RESPEKT!

Basalt set tror jeg, at den usaglige retorik hvor begreber som "naive tøser" fremgår af deres argumentation er udtryk for argumentationens afmagt. Man lader følelserne tage over, der hvor hjernen og selvkontrollen burde have slået til (og ja min retorik bærer muligvis også præg af det – men undskyld den som jeg muligvis kunne fornærme).

Paradoksalt nok er det ofte samme gruppe, der anklager andre folks børn for mangel på selvkontrol... men lad det nu ligge.

Som du ved, deler jeg præcis samme bekymring som du, og jeg frygter desværre, at vi skal igennem endnu en omgang ungdomsoprør og frisættelse ... u name it, for at komme frem til, hvor vi var....
Vi har nemlig med den nuværende samfundsudvikling taget et STORT skridt tilbage...

Men kære Susling, så længe der findes folk som dig, så længe lever jeg i fortrøstning om, at det hele nok skal gå. ”Vi er ikke alene” 

 
At 18/3/07 19:02, Anonymous Anonym said...

Nej, vi er ikke alene.

Men vi skal tro på at vi er stærke.
Sammen!

Tak, til dig, for fremragende skriv!

 
At 19/3/07 11:51, Blogger capac said...

Susling: Du har ret. Tendenserne til selvtilstrækkelighed, egoisme osv. er ikke til at tage fejl af. Og de har været længe undervejs. I hvert fald siden 2001. Når man møder den form for idioti er det vigtigt at huske på, at de andre mennesker altså også findes. Dem, der holder tilbage ved fodgængerovergangen. Dem, der hjælper en gammel dame over vejen osv. Lad os holde fast i dem.

 

Send en kommentar

<< Home