kunstigt åndedræt til præ-klimakteriesild  Når kroppen er over 45+, parforholdet er tæt på de 30, ungerne er på vej til fase 3 og man bliver nødt til at tage folk, der er født i 1980'erne seriøst, så er der brug for kunstigt åndedræt.

30.12.06

Susling om petroleum og andre glædeskilder

Regitze skrev forleden en post, der gjorde dybt indtryk på mig. Så meget så jeg bare måtte til tasterne igen. Hendes historie sugede mig ind i en sand hvirvelvind af røde støvler, cigaretrørsbusker, Randers handsker, anderledes deko og prisen på petroleum. Især det med prisen på petroleum...........for pludselig huskede jeg, hvordan det var at sidde i en lille bitte lejlighed med petroleum som eneste varmekilde og et "badeværelse" i en balje og med elegant gummidutbruser til at sætte på hanen. Det varme vand kom fra en Gasvandvarmer......så på den måde var jeg en af de heldige........en af mine svogre havde f.eks. kun koldt vand og lokum på bagtrappen..............

Vi levede af kærlighed og kildevand gjorde vi - My Guy og mig - især da prisen på petroleum fra den ene dag til den anden røg fra en pris på 19,- kr. for 10 l. til 41,- kr. Baggrunden var at nogle husejere havde fundet ud af, at det var meget billigere at fyre op med petroleum end fyringsolie og den slags kan man jo ikke have. Slet ikke i den glade Schlüter-æra, hvor intet var fejet under gultæppet og en vis nuværende statsminister måtte trække sig på grund af noget, der hed ambi............Jo, jo........det måtte der gøres noget ved, så fattigrøvene, hvis eneste varmekilde var petroleum, måtte holde for - de tabere - de ku' jo bare yuppie-guldflippe den, som alle andre anstændige mennesker..........

Behøver jeg at sige, at der gik sport i at trække en dunk petroleum længst muligt? Ligesom at det gennemgående var en udsøgt fornøjelse at studere de fantastiske isblomster, der dannede sig på indersiden af de enkeltlags-ruder, vi trods alt var så velsignede at have..(man ku' jo også have været helt rudeløs, ikk' sandt!).......Blev det for koldt, kunne man jo bare hænge nogle tæpper op for vinduet.....og hvem siger, at det er svært at læse og studere med store vanter og en kæmpesweater på.......man ku' jo altid varme sig på kaffekoppen - i de perioder man havde råd til den slags - for prisen på kaffe røg selvfølgelig også op - Men My Guy havde fundet ud af, at man kunne genbruge kaffegrumset og jeg var heller ikke bleg for en gang varmekaffe....og som jeg sagde til mig selv i al min fattige lykke: "Vi lever virkelig med årstiderne!" Om vinteren frøs vandet i lokumet til is og om sommeren huserede rotterne på bagtrappen..........Åh herlige 1980'er........

Den dag i dag er jeg taknemmelig for mit badeværelse og min fjernvarme.........og jeg er allermest glad for, at jeg deler disse luksuriøse herligheder med den samme, som jeg frøs med den gang............Ku' vi klare dét...ku´vi sgu klare det meste.......og det er jo sådan set også en morale......i hvertfald i min bog.


Godt Nytår til Jer alle og må 2007 bringe jer alle en masse glæder og så lidt bekymring som overhovedet muligt!

Vi ses i det nye år!

1 Comments:

At 31/12/06 06:52, Blogger Farmer said...

Ja, det var en kold tid.
Vi havde lejet et stuehus, hvor stuens vindhastighed kun var få knob under den udendørs ditto.
7 ud af 10 radiatorer frøs til is, selvom jeg havde hældt 15 liter frostvæske på centralvarmeanlæget.
0 fjernsyn, 0 telefon, men en dejlig varm seng.
Jow, vi er osse stadig de samme to sammen her over 25 år senere.

 

Send en kommentar

<< Home