kunstigt åndedræt til præ-klimakteriesild  Når kroppen er over 45+, parforholdet er tæt på de 30, ungerne er på vej til fase 3 og man bliver nødt til at tage folk, der er født i 1980'erne seriøst, så er der brug for kunstigt åndedræt.

5.11.09

Susling skal ha' sig en jobsøgningsstrategi

Jeg er indkaldt til en 2. samtale i næste uge og i den forbindelse ringer jeg til min 2. aktør og spørger, om vi ikke kan udskyde vores møde, som ligger klods op af 2.samtalen. Synes selv, som jeg siger, at det da ville give fin ræsson, hvis jeg havde noget reelt at komme med, som vi kunne diskutere på de her helt igennem dødssyge og ukonstruktive møder.

Det synes han så ikke. Istedet siger "Konsulent, der er nyuddannet og selv har søgt job forgæves i over ét år, og derfor ikke har så meget konstruktivt at byde ind med":

"På næste møde, skal vi vist til at snakke seriøst om din jobsøgningsstrategi!"

Øh jobsøgningsstrategi?! Kan man kalde dette her en strategi?:

1. Jeg holder øje med opslåede jobs, der matcher min profil

2. Jeg skriver ansøgning

3. Jeg sender ansøgning

4.a.Jeg modtager afslag

4.b.Jeg bliver kaldt til samtale

Herefter kan det ske, at jeg går tilbage til

4.a.Jeg modtager afslag

Det er dog også igennem de 16 år jeg har været på markedet sket:

5.Jeg får job


Men måske sku' man for hans skyld peppe det hele lidt op? F.eks.:

1. Jeg holder dedikeret og systematisk øje med opslåede jobs, der matcher min profil, men søger selvfølgelig også uden for mit kompetenceområde (det skal sgu' nok gi' pote."Jeg kan overhovedet ikke det, I kræver, men jeg er frisk og lærnem.")

2. Jeg skriver målrettet og meget entusiastisk ansøgning (hvor jeg først har researchet og kimet folk ned, for at gøre opmærksom på mig selv (også selv om jeg intet konkret har at spørge om.)

3. Jeg sender ansøgning til rette vedkommende pakket godt ind i masser af håb, farvelade og andet, der får mig til at stikke helt specielt ud fra bunken

4.a.Jeg modtager
begrundet og velfunderet afslag

4.b.Jeg bliver kaldt
glad og overivrigt til samtale og jeg selv er ved at tude af lykke over, at de har udvalgt netop mig

Herefter kan det ske, at jeg går tilbage til

4.a.Jeg modtager
begrundet og velfunderet afslag

Det er dog også igennem de 16 år jeg har været på markedet sket:

5.Jeg får drømmejob, hvor jeg kan gøre stor karriere, betale topskat plus alt det andet skat og jeg lover aldrig mere at havne i jeres system og nasse på samfundet.

Nå, må videre. Skal jo skrive ansøgninger, men nu fuldkommen rask og med pænt hår. Tæller det som en del af strategien? (Har været til frisør. Snart den eneste luksus i mit liv. Bortset selvfølgelig fra at ligge i ske med husbond og at bage brød.)

Etiketter: ,

4 Comments:

At 5/11/09 13:09, Anonymous Anonym said...

Dejligt, at du er oppe igen ovenikøbet med pænt hår og det hele! Og tillykke med, at du har fået hul igennem til 2. samtale! (krydser fingre).
Jeg genkender din "strategi" (den køber han helt sikkert). Synes så desværre, der er blevet længere mellem samtalerne og kortere mellem afslagene. Håber dit held smitter (og ikke det andet du havde raget til dig).
Hav en dejlig dag.
Nina

 
At 5/11/09 13:24, Blogger susling said...

Kære Nina,
pænt hår eller ej. Der skal mere til.

"Synes så desværre, der er blevet længere mellem samtalerne og kortere mellem afslagene." Nemlig!

Sidst jeg søgte kom jeg til samtale på ca. 40% af mine ansøgninger. Finansgrisen er led og den bider og så kan man ha' nok så meget jobsøgningsstrategi. It ain't gonna make a difference. Men det er der rigtig mange, der gerne vil tro. Både dem, der sidder med tænderne godt begravet i skrivebordskanten og er bange for at blive fyret og vores kære "Blå Stue". Sad but thru!

 
At 5/11/09 14:18, Anonymous Donald said...

Nej uha, der er nok ikke så mange job at få nu. Hvis du virkelig er desperat efter at få et job, så skal du søge uden om jobcentrene. Prøv at opfatte jobkonsulenter som arbejdsløse, der er i jobterapi, så kan du bedre klare at hjælpe dem. Det er bedre at hjælpe end at føle sig klientificeret. Men det er hårdt. Jeg har set en sød dame græde efter mange års ansættelse i Københavns Miljø-et-eller-andet og jeg selv fik af en eller anden grund tårer i øjnene, da jeg sad til en magistrenes et-eller-andet og hørte en jobkonsulent tale om kontrol-ordningerne. Det var meget ydmygende, men heldigvis havde jeg noget andet at holde mig oppe på mentalt.

 
At 5/11/09 14:33, Blogger susling said...

Kære Donald,
jeg søger ikke via jobcentre. Jeg søger på opslåede stillinger inden for mit fag - og faktisk ret bredt.

Jeg tænker også utraditionelt og har henvendt mig flere steder uopfordret og så er der mit netværk. Men hvis netværket selv er blevet fyret, fusioneret, beskåret, der kommer ikke de samme opgaver ind som før osv. så er det jo heller ikke så konstruktivt,vel.

Men, men...jeg var nyuddannet dengang, der var knap 500.000 ledige, jeg var en af dem, der blev ramt af dot.bot-bølgen og jeg er en voksen dame med resourcer og samfundsmæssigt overblik. (har også været i sådan noget magister-halløj-noget, men skiftede til noget skriverhalløjnoget :-))
Jeg tror ikke de får mig ned med nakken denne gang heller. No, sir!

Men tak for tanke og opbakning. Mange tak.

 

Send en kommentar

<< Home