kunstigt åndedræt til præ-klimakteriesild  Når kroppen er over 45+, parforholdet er tæt på de 30, ungerne er på vej til fase 3 og man bliver nødt til at tage folk, der er født i 1980'erne seriøst, så er der brug for kunstigt åndedræt.

2.11.06

Susling om at spille spillet

Jeg har en tilståelse: Jeg gider ikke spille spil. I hvertfald ikke de her spil, hvor man sidder som en pokerspiller med lukkede kort ved designer-mødebordet og helt bevidst kører en strategi, der skal positionere én bedre i forhold til et givent hieraki. F.eks. ved en jobsamtale.....Alt for mange gange har jeg siddet over for en mand i jakkesæt, der så tydeligt ikke har meldt klart ud. Jeg kan aflæse situationen med det samme og tænker så:"Boring.....det her for banalt. Jeg kan jo se, hvad du vil have, jeg skal sige. Og det du vil have jeg skal sige, er simpelthen for dumt. Her vil jeg ikke kunne trives."

Livet har gjort mig til en betragter. Jeg lærte derfor hurtigt at aflæse situationer og mennesker. I mit første job, som jeg var meget glad for, fordi det var prestige-fyldt, så jeg med det samme, hvad det var der foregik. Jeg så også, hvilke kort jeg skulle spille ud for at positionere mig bedst muligt. Jeg husker også, at jeg tænkte:"Det her er bare for banalt! Det er jo en flok drenge forklædt som voksne, der render rundt og tror de er så kloge. Sgu da ikke værdigt!"

Sådan har jeg tænkt mange gange siden. På andre arbejdspladser og når jeg har siddet over for en bestemt type kunde i min egen biks......Men in suits har jeg tænkt. For ærlig talt mange af dem er spradebasser med sammenbidte kæber og meget lidt menneskeligt overskud og varme. På med jakkesættet, fightermanualen under armen og selvfølgelig seneste gadget. Men ....Når jeg har set ind i deres aflukkede øjne, har jeg tænkt:"Hvad er du så bange for? Hvorfor hviler du ikke i dig selv?"

Og når jeg har udfordret dem, for det kan jeg faktisk og jeg kan godt lide det, så har de spillet tilbage i urent trav. Nogle har forsøgt at intrigere. Andre er løbet ind til chefen og har brokket sig. Meget få har taget en direkte konfrontation. Hvorfor ved jeg ikke. Måske fordi jeg er kvinde? Og det i deres verden har været helt forkert, at en kvinde udfordrer dem? Måske........

Men jeg kan faktisk godt lide spil. Jeg er bare mere til åbne brætspil, hvor man kan se, hvad der foregår og hvor det afhænger af logisk tænkning og fremsynethed. Eller de her spil, hvor man teamer op og skaber et resultat i fælleskab. Det er vel for fanden det, det handler om: at skabe et resultat, der er til fælles bedste. Til virksomhedens bedste. Spiller vi ikke åbent og ærligt, så koster det jo virksomheden i prestige og på bundlinien. Går det galt, så kan man have gamblet sig så nok højt op......det hjælper ikke ved konkurser eller fyringer.

Nu er jeg så heller ikke idiot, så selvfølgelig har jeg siddet steder, hvor jeg har tænkt: "OK, her tænker man ikke fællest og fremadrettet, så jeg er lige den, der sørger for at få de fede opgaver, som ser godt ud på mit cv og når jeg har fået det, så er jeg den, der er skredet."
For jeg vil gerne være i det jeg gør. Jeg vil gerne mentalt udfordres på højt plan og jeg vil gerne have, at vi respekterer hinandens intelligens......Det andet er bare drengestreger på højt niveau.

Denne post er i øvrigt inspireret af Aqc og den efterfølgende kommentartråd.....Det står jeg gerne ved. Jeg er nemlig heller ikke den, der stjæler eller plagierer.Jeg vil meget hellere lade mig inspirere og så skabe mit eget.

Susling- som i øvrigt undskylder, at hun altid kommer til at skrive så langt. Det er meget u-blogagtigt. Men jeg håber da, at nogle af jer gad læse så langt som hertil.

7 Comments:

At 2/11/06 10:27, Blogger Blomkvist said...

FOR FANDEN JA... DU SKRIVER LANGE POSTER... PYHHH SÅ ER DET SAGT...

Men vi får os da tygget igennem...

Altså jeg synes jo, at alt det med spil er sjovt... navnlig når modstanderen undervurderer mine evner til at spille et spil, som jeg fik i dåbsgave... Endnu bedre bliver det, når man så finter dem i deres spil ;-)

I looooooove it.... :D

 
At 2/11/06 10:39, Blogger susling said...

Ja, jo....jeg vil personligt gerne kunne respektere min modspiller....det er altså sjovere for mig, når det er et åbent løb.....fair and square....

PS.
Hold i øvrigt ud på tandfronten....en dag har du helt glemt det..ligesom fødsler...been there, done that, godt the t-shirt.

 
At 2/11/06 12:12, Blogger Blomkvist said...

Jeg har det nok sådan, at man skal være eminent dygtig eller stå utrolig tidligt op, hvis man skal have min respekt...

Ofte synes jeg ikke, at ens modspiller har gjort sit hjemmearbejde godt nok... Og så ber de jo ligesom selv lidt om at tabe spillet oder??

Jeg holder ud ... men er godt nok ret pjevset

 
At 2/11/06 12:36, Blogger susling said...

Buster...det er vel det samme jeg mener...Jeg har så bare hen af vejen lært ikke at vise min foragt....indrømmet, der spiller jeg nok lidt mere lukket....Giv folket, hvad folket vil have....Og ja, jeg leder efter stedet, hvor jeg har respekt for dem, der er over mig og de for mig i øvrigt...

Skyld munden i saltvand...det hjælper og tving også dig selv til at børste tænder....Så meget kan jeg da huske....Jeg var i 20'erne da jeg fik fjernet mine kloghedstænder....

 
At 2/11/06 18:26, Anonymous Anonym said...

Nøjagtig sådan har jeg også siddet og tænkt, når de store drenge og piger hældte guldkorn ud til den måbende forsamling. Det er ikke for at beskytte dem, at jeg lærte at vælge de vindmøller, jeg ville kæmpe med/mod, med megen omhu. Det var for at beskytte mig selv.Og derfor handlede øvelsen om, at bremse tungen, før den kom på gled, med en bedsk bemærkning.

Ingen ville være blevet hverken klogere eller gladere af den.

Hvis der derimod kunne komme en assertiv kommentar ud - slap den igennem.Mange års øvelse!


Jeg var også i tyverne da mine klogskabstænder smuttede og har måttet klare mig uden dem siden da.

Jo jo Susling, jeg læser med herinde - også de lange kloge betragtninger :-)

 
At 2/11/06 18:39, Blogger susling said...

Oh ja Ella, jeg har også tit siddet og bidt mig selv i tungen. Og ja det hedder netop at være assertiv....assertiv er kodeordet...det er konstruktiv fighterånd....Jeg synes så også, at der er så mange - alt for mange - der ikke kan læse indenad...de kører og kører derudaf... så jeg har bestemt mig til at sige mere - på den assertive måde, forstås.Folk hører det man siger ikke alt det andet...

Tak fordi du gider læse med...Det gør mig glad.

 
At 2/11/06 19:50, Anonymous Anonym said...

Susling, skønne kvinde – dejligt at høre en vinkel på det her, det kører jo selvsagt rundt i hovedet på mig for tiden. Jeg er jo midt i det lige nu, og jeg er slet ikke vild med det heller. Ikke at jeg ikke kan, men som du, foretrækker jeg også at det er åbent og ærligt og fair play. Ikke det der skjulte spil hvor der altid er mindst én taber. Det er nemlig drengestreger, og spild af alles tid, tror jeg.

 

Send en kommentar

<< Home