kunstigt åndedræt til præ-klimakteriesild  Når kroppen er over 45+, parforholdet er tæt på de 30, ungerne er på vej til fase 3 og man bliver nødt til at tage folk, der er født i 1980'erne seriøst, så er der brug for kunstigt åndedræt.

28.10.06

Susling en gamling

Normalt føler jeg ikke min alder som et åg....Jeg føler mig ikke fyrre, fed og færdig. Tværtimod.....noget af det bedste ved at blive ældre er, at man også bliver mere viis og tolerant. Altså som hovedregel - kender godt nok nogle fastfrosne individer, der nærmest er hentet ud af fortiden.....Men for mit vedkommende så er det dejligt, at føle sig sikrere i sig selv......og på sig selv......acceptere sig selv - med de fejl man nu engang har og at acceptere andre med deres fejl.....det er dejligt at vide, at man kan "læse andre" og måske række en hjælpende hånd, fordi man forstår og selv har været samme sted en gang og nu er kommet videre.

Jeg har det også helt fint med min krop. Bevares brysterne sidder ikke helt deroppe som to stramme appelsiner længere. Min mave er heller ikke stram og flad mere. Jeg har også observeret en tendens til mormor-arme på det seneste og der har sneget sig en enkelt seriøs rynke ind på den ene side af munden. Mit hår er stadig tykt og bølget - og med lidt frisørhjælp, så går den........men farverne er sgu falmet lidt. Det kan jeg især se, når jeg ser billeder af mig selv som 30 årig......Jeg gnistrer ikke på samme måde længre og vægten snakker vi ikke om.....I årevis lå den på 58 kg. Jeg var høj, slank og stram......er jeg så ikke mere.....Men det ku' man så gøre noget ved, hvis man gad.....men på en eller anden måde, så afspejler mit rundere og blødere sind sig i min krop.....

Pointen er, at jeg sådan i hovedtræk er begyndt at kunne lide mig selv og jeg er meget mere tolerant over for mig selv, end jeg var før.......

Og så er det........at man pludselig finder sig selv i en mode-shop med Skumfidusen......Musikken brager løs, så jeg næsten får hovedpine........Skumfidusen har fundet en jakke, hun gerne vil have.......Jeg ville være en skidt mor, hvis jeg begyndte at harpe løs om foret og vinterkulde osv. Hun synes, at jakken er skidesmart - eller herre nice, som hun siger - så selvfølgelig....kan da også huske, hvordan jeg hellere ville fryse og se smart ud, end at være klædt varmt på på mormormåden (kan meget klart huske den dag jeg nægtede at tage min mormors hjemmestrikkede halsedisse og de uldne overunderbukser på......"Blærebetændelse.....helt ærlig.....!".)

Skumfidusen prøver den ene version og den anden version af samme stil. Hun vender og drejer sig foran spejlet - musikken hamrer løs og jeg er hendes mor.......musikken hamrer løs og hun bestemmer sig........Musikken harmrer løs og jeg, hendes mor betaler......Jakken skal på med det samme og Skumfidusen stråler og snakker og snakker og snakker........mens vi går videre.....der skal også købes støvler og hun har set et par et andet sted........Jeg tror, at jeg har fået en masse at vide om, hvem der er kærester med hvem, hvem der ikke kan lide hinanden og hvem der intrigerer med hvem - kan vitterlig ikke huske det......på vejen hen mod "Projekt støvler" observerer jeg, at den type jakke er det, det skal være lige nu..........

Jeg observerer også støvle-stilen generelt blandt teenagerne lige nu.........Så jeg siger ikke noget, da vi når frem til næste overproppede mode-shop-ting med kvidrende teenage-tøser og musik, der bare hamrer løs........Jeg siger ikke noget, da hun hiver et par støvler frem, som minder mig om Forstads-Vulgerda i bedste 80'er stil - jeg sværger, at jeg intet nævner om grimhedsfaktor, foer og undersåler.......Skumfidusen stråler og jeg er hende med kortet.....Moren med kortet....som kører igennem endnu en maskine.....mens jeg glemmer alt om, at jeg faktisk ikke ved, om jeg har penge......Tror jeg har det.......men er ikke sikker.....(Bank-fobi - ikke sandt!)Kan jo godt huske mig selv dengang...frostgrader er intet imod, at føle sig rigtig......absolut intet....tæller slet ikke......


Og historien er slet ikke slut.......for der er også nogle handsker og nogle sokker......videre, videre ned af Købmagergade......ser stilen....ser hvad de unge piger har på.......og tænker: "Hm, det er så det, der er smart lige nu.....". Vi træder ind i H&M..........Jeg bliver komplet overvældet af, at alt er som hentet ud af Dollars og Dallas.......Glam og Forstads-Vulgerda i bedste 80'er stil......Skal også selv lige ha' mig et par trøjer.....sender jo ikke ligefrem successignaler med hullet og forvasket tøj.....

Og så er det, at alderserkendelsen rammer mig helt og aldeles - ikke, at den ikke var på vej i løbet af dagen, der var jo lissom lagt i kakkelovnen - men lige der i det øjeblik, slår den mig som et køleslag midt imellem øjnene.........Hvad fanden skal jeg egentlig vælge? Hiver nogle trøjer frem.......tænker, ser, piller ved dem......Stilen for fanden......Orker sgu da ikke Forstads-Vulgerda 8o' er-stilen......altså jeg har normalt altid haft en finger på pulsen - kendt trenden og også klædt mig - ikke derefter- for jeg har min egen stil- men har taget elementer ud af det......vist hvad der rykkede.......

Jeg er helt med på den her med stramme jeans nede i støvlerne.....Kan godt anerkende visse Forstads-Vulgerda 80' er stil- elementer, som lange uldtrøjer.......Men hvad gør jeg? Jeg går målrettet efter de sædvanlige sorte trøjer med et tvist. Jeg hiver en hvid skjorte ned......mens jeg lige kører det hjemlige klædeskab igennem: "Ville passe til xxx og xxx og xxx. Fint ok......Den napper jeg." Imens peger Skumfidusen på en rærlig lyserød viscose-ting......Kan godt se, at den er hamrende trendy.

Men nul putte.....mor med kortet er frosset i tiden......Det, jeg synes er lækkert, er bare helt ude af tråd med trenden p.t. Og jeg gider ikke længere hoppe på den........Jeg bliver ikke længere længselsfuld og må bare have.......Jeg skal bare ha' fyldt op, hvor der mangler og så kører jeg videre med det, jeg har.......og det jeg har er så meget københavner-kvinde på 40.......

Jeg har det fint med at hive rulamen, sælen, ræven og mohair-tingen ud af skabet igen........Ikke ti vilde heste får mig i Forstads-Vulgerda-80' er støvler.......På med Campers, Bumpers og de lange sorte.........skal max. have et par nye, sorte lange klassiske, som erstatning.........holder hysterisk fast i mine gamle amerikanske army-bukser- elsker dem jo.......De sidder ikke længere så løst, som de gjorde før......men jeg kan stadig passe dem og de er mit pejlemærke.....kan jeg have dem på på en arbejdsplads, så er det der, jeg skal være......holder fast i mine sølv-kreoler-ørenringe.....selv om jeg har smykkeskrinet fuld af ørenringe........Trends rager mig en skid sådan i de store træk.....aner vitterlig ikke, hvad det nyeste trendy jeansmærke er......Jeg er en 42-årig københavner-chick med min første seriøse rynke og frisør-hår.....og forøvrigt lur mig, om det jeg har i skabet ikke kan hives frem og ud og tilbage igen.....det har bølget op og ned og frem og tilbage i så mange år og jeg har altid et eller andet, der kan hentes frem, fordi det går igen..... Det er ren alders-dejavue og bortset fra det jeg sender jeg med stor glæde og tilfredshed mode-depechen videre til min dejlige elver-agtige Skumfidus....Nu er det hendes tur...og jeg skal nok hjælpe hende......

6 Comments:

At 28/10/06 20:57, Blogger susling said...

Hej Maria....tvistet skifter måske, men så alligevel ikke....Jeg er sgu lettere overrasket over, at jeg kan gå i noget fra 1996......lyder uhyrligt foroldet....som er helt med på bølgen igen.....og det er altså ikke fordi jeg ikke ved, hvad det skal være....tiden er længere end man umiddelbart tror..:-)

 
At 28/10/06 21:41, Anonymous Anonym said...

Herligt indlæg, Susling...ikke i skoene, men her i din blog.

Forleden bladede jeg tilfældigt i et Euroman, da jeg var henne på café Mad&Mokka med et nyt digt til Anja og Charlotte.

Og jeg troede simpelthen det var løgn, da jeg så den hotteste herremode!

Ikke at jeg nogensinde har været med på nogle noder overhovedet, med hvis det jeg så skal være det seje sus...så bliver det ikke med mig som Ofelia.

Gode gud for et kaos af alting og ingenting filtret ind i sig selv - og vigtigst! - med et stenhårdt ansigtsudtryk 'to go'!

Jeg si'r velbekommen, og sejler videre i mit hjemløseoutfit.

Men skal jeg til at passe på...lige pludselig er min selvdøde taberstil totalt i orden og herrenajs.

suk...

 
At 28/10/06 22:08, Blogger susling said...

Altså Flash backs er jo til at brække sig over....det næste bliver vel skulderpudder og højt hår....pyha..så kører jeg hellere noget herregårdsstil i mit nedslidte....bortset fra det - min højtelskede My Guy køre også de faste rutiner..jeg siger så lige stop, når hullerne i t-shirts'ne bliver for store...Han har dog forlængst set logikken i habitjakker og han er arg tilhænger af funky skjorter..og så kører han bevidstløst på chelsea-boots...ok med mig....en gang i mellem ser han også fornuft i et frisør-besøg.....Som mor er næste projekt i øvrigt indkøb af coole sweat-shirts....min søn Lugtelakridsen, kan ikke helt overskue en indkøbsseance, så det er noget med mor på cykel med kort i hånden ind et træfsikkert sted med noget mærkenoget...Swiftly and with style.....

 
At 29/10/06 10:33, Blogger Lene said...

Godt skrevet, Sus, men det får altså mig til at føle mig lidt udenfor, *GG*

Jeg er 28 år og ER da overhovedet ikke med på nogen som helst trends, det du skriver om i posten, kan jeg SLET ikke danne et indre billede af, jeg aner ikke hvad det er. Men jeg ved dog at jeg godt gad selv at være lidt mere moderne, og sådan rent kropsmæssigt tror jeg såmænd også at jeg kunne bære det. Jeg har penge nok, kunne såmænd bruge et par tusinde på tøj hver eneste måned hvis jeg gad, men når jeg endelig kommer afsted på shoppetur ender jeg altid med "jeans og en bluse" og ser så læreragtig ud at det er en skam, og accessories kan jeg da slet ikke finde ud af...

Indover med et modekursus, siger jeg bare:-)

 
At 29/10/06 12:27, Blogger susling said...

Måske er det ikke lykkedes mig, at få det beskrevet tydeligt nok......men det, der slog mig igår, det var, at jeg ligner det jeg er - 42 år. Jeg kan jo se det, når jeg møder andre på min alder...Vi klæder os på samme måde....Det her med modetrends og powerstil er der nogle andre, der kører nu....Og det er helt fint....man ville jo være absolut patetisk, hvis man prøvede at være ung med de unge.....

 
At 30/10/06 14:52, Blogger Lizelotte said...

På en eller anden mystisk måde føler jeg mig faktisk meget mere hjemme i min stil - end jeg gjorde, da jeg var 25...

 

Send en kommentar

<< Home