kunstigt åndedræt til præ-klimakteriesild  Når kroppen er over 45+, parforholdet er tæt på de 30, ungerne er på vej til fase 3 og man bliver nødt til at tage folk, der er født i 1980'erne seriøst, så er der brug for kunstigt åndedræt.

2.6.06

Susling funderer over parforhold

Der er en ting, der til stadighed undrer mig. Det er, hvordan man egentlig kan fortsætte med at elske hinanden år efter år efter år. Det er et sødt mysterie, der får det til at gyse i mig...ikke fordi jeg er bange for at miste, men mere fordi det med et gammeldags og lidt fjollet udtryk er forunderligt.

Jeg har nu levet sammen med den samme mand i 22 år. Jeg har fået to børn (plus den der ikke blev) sammen med ham. Jeg har boet 5 forskellige steder med ham. Vi har sørget, fordi mine forældre og hans far er døde inden for kort tid. Vi har været arbejdsløse - både sammen og hver især i perioder, vi har været fattige, vi har boet trashede steder, vi har sultet og vi har frosset sammen. Vi har været bekymrede. Vi har været hinanden utro og tilgivet hinanden for det. Vi har skændtes, så det bragede. Vi har også haft perioder med små bitte børn og krævende karrierejobs. Vi har haft mange penge sammen. Vi har haft en virksomhed sammen. Vi har rejst meget sammen. Vi har gået til fantastiske koncerter sammen, vi har bollet, kysset, snakket og cyklet sammen. Set Tour de France på tv og i det virkelige liv sammen....Vi har været unge, sprøde og nyforelskede sammen. Vi har været voksne og ansvarsbevidste sammen.

Meget af det vi har oplevet sammen, ville tage livet af mange forhold. Men ikke vores.....det kan jeg sgu godt undre mig over. Hvad er det, der gør, at vi altid har været der for hinanden? Hvad er det, der gør, at vi bliver ved med at elske hinanden?

8 Comments:

At 2/6/06 16:16, Blogger Suzy Q said...

Vilje og den positive cirkel :)

 
At 3/6/06 00:53, Anonymous Anonym said...

Her er vi kun nået til år 19, så jeg har ingen fornemmelse af, hvordan det er i år 22...

Men vi har stortset været det samme igennem som jer. Men en af de ting som har holdt os sammen er at vi har lovet hinanden ikke at bruge energi på at give op når tingene ser sortest ud, når forholdet går dårligst osv. Men at vi i stedet for bruger energi på, at hive sig selv op i kraven og bidrage med energi til forholdet.

Det har ikke været let, tværtimod meget hårdt, men sjovt nok er det tit endt med en nyforelskelse fordi, man har fået positiv energi tilbage fra sin partner. Altså den onde spiral...bare på en god måde.

Biologisk set er der jo ikke længere behov for disse livsvedvarende forhold.
I gamle dage var gennemsnits-levetiden betydeligt kortere og et langt liv sluttede allerede i fyrrerne.

Men da vores afkom er mange år, om at vokse op, var der behov for at mand og kvinde blev sammen. Og for at sikre, at det kunne ske, blev vi fra naturens side indrettet med noget der hed "kærlighed", således at artens overlevelse kunne sikres.

Af samme årsag har naturen sikret vores afkom ved, at enhver baby har sikre genkendelsestegn fra faderen i det første stykke tid, således, at han kan være sikker på at han er faderen.

Men i dag har vi et system der fungerer som et sikkerhedsnet, så behovet for livsvedarende parforhold er ikke nødvendige længere. Så selvom vi i dag ser en stigende tendens til periodevise parforhold, er vi altså stadig nogen der ikke har fuldt med den biologiske udvikling og elsker den samme efter mange år...

 
At 3/6/06 09:43, Blogger Mie said...

Godt indlæg, Susling!!! Og tankevækkende.... også for os supersingler, hvis parforholdsrekord ligger på..tja... 22 dage? *G*....

Hvor'n fa'n gør man "det"?!!!....

God pinse :-)

 
At 3/6/06 15:33, Blogger Uden Relevans said...

I er kvartalsdrankere og glemmer konstant hvordan den anden er??

Din mand bliver betalt af staten for at holde øje med dig?

Der er en mening med livet?

 
At 4/6/06 07:49, Anonymous Anonym said...

Hvordan kan det egentlig være?

Jeg har slet ikke 22 års samlivs-erfaring, i hvert ikke ud i en køre og med den samme (endnu!).

Til gengæld har jeg tit tænkt på, hvorfor jeg er sammen med Ulrik og ikke en anden (fx min eksmand), - og for mig at se handler en stor del af det om accept, respekt og rummelighed.

Det giver i hvert fald mening for mig!

 
At 4/6/06 22:15, Anonymous Anonym said...

Jeg vil sige, at nøglen til at få det til at holde er, at den gensidige sex holder. Ellers kan man godt pakke sammen. Been there - done that...

 
At 5/6/06 08:56, Anonymous Anonym said...

Nix, Fr. Møller, så enkelt er det ikke. Jeg har været i et forhold der varede 10 år, og det var manglen på gensidig respekt der slog dén ihjel, ikke kvalitet eller kvantitet af sexlivet.

 
At 6/6/06 01:02, Anonymous Anonym said...

acq - der har jeg også været. I et forhold, hvor sex hver eneste dag var så gnistrende, at det langt hen ad vejen kunne kompensere for næsten alt andet.

Jeg har også været i et forhold baseret på den dybeste respekt, venskab og jeg skal komme efter dig... Men hvor "gnisten" kom til at mangle.

Jeg ved godt, hvad jeg ville vælge, hvis jeg skulle vælge igen. Og det blev ikke den trygge hverdag - for den kan man fint have alene eller "bare" sammen med gode venner ;-).

 

Send en kommentar

<< Home