kunstigt åndedræt til præ-klimakteriesild  Når kroppen er over 45+, parforholdet er tæt på de 30, ungerne er på vej til fase 3 og man bliver nødt til at tage folk, der er født i 1980'erne seriøst, så er der brug for kunstigt åndedræt.

25.11.11

Susling 3 år gammel

Ingen er perfekt og bestemt ikke mig. Mens jeg har prøvet at være voksen og ansvarlig og opdrage mine børn, som jeg nu bedst kunne med al min fornuft og intuition og ønske om at give dem noget bedre, end jeg selv fik som barn. Så har der siddet et lille barn på min egen skulder. Susling 3 år, som ikke forstod alle de danske samfundskoder og især ikke venindekoderne.

Jeg kender godt årsagerne. Jeg er barn af en dysfunktionel familie og jeg blev samtidig rykket op med rode i den vigtigste dannelsestid - fra 1- 7 år. Jeg blev fjernet fra én kultur og ét kodeks til et andet, som jeg så måtte aflæse og indoptage ret hurtigt, for at kunne være med (lige som jeg måtte aflæse mine forældre for at overleve).

Da jeg så vendte hjem til Danmark igen, så havde jeg, udover nogle ualmindeligt veludviklede antenner til at aflæse andre, også nogle østrigske koder med mig, som jeg mærker meget stærkt, når jeg som nu møder østrigere. Aha, tænker jeg. Det er da derfor, jeg gør, som jeg gør og er, som jeg er. Det er jo slet ikke unormalt. Sådan er de andre også. Bare ikke i Danmark.

For da jeg vendte tilbage til DK, så havde jeg de østrigske koder med og havde misset nogle af de danske. Siden da, har jeg prøvet at forstå. Forstå, hvorfor jeg ikke må være med i legen. Forstå, hvorfor det altid er mig, der bliver valgt sidst til rundbold. Forstå, hvorfor jeg pludselig ikke må komme med til en eller andens fødselsdag.

Det er sgu ikke nemt at være Susling 3 år.

PS. Og hvorfor er det altid dem, der er mest intrigante og mindst givende, som alle andres samles om?

5 Comments:

At 25/11/11 23:46, Blogger Lizelotte said...

*KRAM* jeg vil hellere samles om dig.

 
At 26/11/11 19:24, Blogger susling said...

I lige måde!!

 
At 28/11/11 13:40, Anonymous Donald said...

Det kan jeg godt associere til, Susling :)

 
At 30/11/11 01:14, Anonymous Donald said...

Jeg ville gerne uddybe det, men det kræver mange linier. Da jeg engang fortalte om dengang mine forældre gik fra hinanden sagde Liselotte: Det må have været hårdt for dig - og det var første gang nogen sagde det. Der har den så ligget siden 2007 og nu har jeg tid til at tænke efter - gå hele rækken af begivenheder igennem. Nogle af de pinlige situationer, hvor jeg manglede situationsfornemmelse, kommer pludselig til at se naturlige eller i det mindste forklarlige ud når man ser "familiehistorien" i fugle- (?eller engle-)perspektiv :)

Du må endelig blive ved med at fortælle.

(Hvordan går det forresten med Jeres køkken og vandskaderne - det står der måske noget om andre steder - men jeg kom lige til at tænke på det. Det er selvfølgelig ikke så vigtigt som denneher 3års fornemmelse) :)

 
At 30/11/11 17:11, Blogger susling said...

Jamen, tak fordi du gider kigge med! Familieinerti kan være hård at bære rundt på. Men den skal stoppes, skal den, hvis den er destruktiv. Mht. Køkken mv. flyttede vi ind igen i starten af oktober...og opdagede, at der var sket flere forringelser. Det slås vi så med nu, for min boligforening er ikke den skarpeste afdeling i skuffen. Prøver på ikke at lade mig stresse. Nogle gange, giver det dog lidt skvulp i maven, fordi jeg samtidig også har så mange andre ting at se til.
Men tak fordi du spørger ;-)

 

Send en kommentar

<< Home