kunstigt åndedræt til præ-klimakteriesild  Når kroppen er over 45+, parforholdet er tæt på de 30, ungerne er på vej til fase 3 og man bliver nødt til at tage folk, der er født i 1980'erne seriøst, så er der brug for kunstigt åndedræt.

3.8.08

Susling om drømme og andet hype

Jeg ved ikke om I har bemærket det, men her på det seneste har der sneget sig nogle nye ordsammensætninger ind i det danske vokabularium. I sig selv er de vel harmløse, meeeen hvis man nu tager analytikerbrillerne på, så bliver man jo nærmest kvalm over betydningen bag.


Jeg nævner lige:

Drømmehuset/-boligen
Drømmeferien
Drømmeuddannelsen
Drømmemanden
Drømmejobbet (as if!)
(fortsæt selv listen)

Helt ærlig og kald mig bare en gammel vrissen-fisse. Men i mine unge dage boede man lissom bare et sted - i et hus, en lejlighed, på Christiania, på husmandstedet.

Man tog måske på ferie, hvis man var heldig og havde en økonomi, Vamos al la playa på Mallorca -måden f.eks. ellers var man glad for sine samlede fridage med sol og sommer i kolonihaven. Man fik en uddannelse og nogle gange gik det godt andre gange ikke..

Og manden? En drøm? I think not. Der er ikke meget drøm over sure sokker, snorken og skæghår i håndvasken...men derfor kan man jo godt elske alligevel, ikk' sandt.

Drømmejobbet?!Hvad kan man sige: "Hej jeg hedder Tina og jeg har altid drømt om, at tørre røv på demente forsømt af deres pårørende". Eller: "Woaw, jeg har fået retten til dette absolut fantastiske skrivebord på denne vinderadresse med visitkort, hvor der står succes. Mens min psykopatiske chef kræver jeg arbejder overtid til underbetaling. " Same, same.

Det findes ikke det her drømmeunivers, hvor alt er perfekt. Drømme- (sæt selv tingen ind her) er ikke endestationen for ens liv. Det er bare noget fis, som en eller anden...ved ikke lige hvem...men nogen, hvor der står nar på ryggen...prøver at bilde os ind. Det er new speak er det. Hvad er det man prøver at fortælle folk? Hvad er det man (narren) vil fortælle folk - og dig?

Nu har man så endnu ikke indført begrebet drømmebørn...det hedder faktisk stadig ønskebørn...og det var sådan set det, der var min pointe....da jeg var yngre, ønskede man sig noget, og nogle gange fik man det...andre gange ikke...men man skulle/og skal gøre et ærligt forsøg på at opnå det...ikke bare drømme sig til det... Aint gonna happen...Enten bliver det hele til et mareridt eller også vågner man brat op og står med virkeligheden....som vel i og for sig er ok, når først man har lært at leve med den.

Etiketter:

2 Comments:

At 3/8/08 18:44, Anonymous Anonym said...

Arj hold da op med at være så sur! At noget er gjort af drømme betyder vel ikke at det nødvendigvis er perfekt - det er noget DU lægger i det (og i betragtning af den drøm du selv beskrev forleden med den store cigaret så er drømme på ingen måde perfekte ;) ). Gu er der altid bagsider, men visse steder er bagsiderne minimale.

Drømmejobbet kan jo bare være det job man altid har længtes efter.

Drømmemanden er sådan en som din, der gider én efter hundrede år og skæghår i vasken og omvendt. Sgu da ikke pletfri.

Drømme-brugen er en harmløs udvikling på det her historiefortællings-hype, der har kørt længe efterhånden, og efter min menig er det HELT ok, for det viser sig at man godt kan tillade sig at drømme, og samtidig tro på at drømmene kan gå i opfyldelse - med pletter og bagsider, men stadig med alt det god som man engang drømte om!

(godt at se dig tilbage, i øvrigt)

 
At 1/9/08 18:25, Blogger Maria said...

Drømme er vigtige og fine og nødvendige og alt muligt...men jeg synes osse, at der er en tendens til, at alt skal være tilnærmelsesvis i drømmekategorien - og er det ikke det, så må det være fordi, at man som enkelt individ ikke har format nok, for de andre kan jo finde ud af det med drømme...eller hur ? Er det ikke lidt en begejstringshype, der er tidens dille lige nu ?

Kalder på Onkel Danny og beder ham fortælle mig om den elskede hverdag... :-)

 

Send en kommentar

<< Home