kunstigt åndedræt til præ-klimakteriesild  Når kroppen er over 45+, parforholdet er tæt på de 30, ungerne er på vej til fase 3 og man bliver nødt til at tage folk, der er født i 1980'erne seriøst, så er der brug for kunstigt åndedræt.

3.12.06

Susling juler lidt på skrømt

Jul og mig......helt ærlig, det er jeg ikke så god til. Mens andre "gløgger" løs og hænger fabelagtigt smukke og kunstfærdige dekorationer op i vinduerne, så er jeg hende, der lige hiver et par krøllede julehjerter og nogle gamle forkølede nisser frem.

På reolen sidder en gammel gennemgnavet plastik-fyr, som Skumfidusen fik som 6 mdr. gammel af Svigermekanikken. Kalenderlyset er plantet i en gang nødder på et fad. Foran vores dør står der en underligt udseende 1/2 m. høj Skt. Nickolaus og indenfor en i cremeversion - jeg har fået begge af min far for 7-8 år siden (og sjovt nok hed han også Nickolaus). (Det er blevet så fast en bestanddel, at naboen......den enlige ældre mand er begyndt at spørge til, hvor ham nissen bliver af.........nu det er december.)

Jeg holder hysterisk fast i en forkrampet nisselandsby, som er bygget op inde i min bogreol.....Jeg insisterer trampende med fødderne i gulvet på min mors gamle smedejernsadventskrans - som jeg vist lige har glemt at købe lys til..igen i år- og sådan kunne jeg blive ved.

Da ungerne var små var jeg totalt på julesokker og holdt kategorisk fast i, at julemanden eksisterede og at det var ham der kom med sokker, underbukser, pixibøger, lommeknive og prinsesse-hejs - hver eneste nat.......Det var også den gang tandfeen var en fast og skattet gæst i vores hus......I dag er vi på adventsgaver, det er mere til at overskue end 48 fornuftige og gennemtænkte små presenter fra julemanden. Julen ændrer sig......

Vi har dog en fast ting vi skal hvert år. Vi skal ned og hente et gratis juletræ doneret af vores bank....det har vi lige været i dag. Vi har trampet gennem mudder, fundet det helt rigtige træ, som traditionen tro er alt for stort, fået en mand med maskinsav til at fælde det, proppet det ned i veterancruiserens bagagerum. Drukket en gang gløgg og spist æbleskiver. Og ah....så er det alligevel lidt julet. Og jeg ved, at når jeg om 20 dage stiller det op i stuen.......så vil jeg pynte træet med alt mit gamle utjekkede julehejs, som Møgsøstrene vil stjæle og drible afsted med, så man må finde det under senge og sofaer. De vil svinge sig i grenene og boltre sig i gavebånd og -papir......Men hvad fillan så er det jul igen.......på vores egen rodede måde.......

PS. Jeg har sneget en lille julekryppe ind. Den står og ser små-æstetisk ud på et lille bord og gudnåde og trøste den, der piller ved den.....Jeg vil jo i virkeligheden så gerne være juletjekket.....Er der ikke noget med at julen i år er sort? Og hvis der er nogen, der spekulerer over, hvorfor jeg har en indre kryppegalskab, så vil jeg gerne henvise til mit barndomslandskab fra den gang man kunne se mig i dirndlkleid.......Tjek det lige ud venner......katolsk og så julet: De ultimative Jule krypper

7 Comments:

At 3/12/06 22:17, Anonymous Anonym said...

Jeg var liige ved at købe et kalenderlys i går...men 19,95 kr...arh...de kommer på tilbud midt på måneden...hæhæ.

Julekrybbe?...aj, sådan een har jeg ikke. Kan du huske da Mr. Bean legede med sådan een i et varehus?

 
At 3/12/06 22:34, Blogger susling said...

Det kan jeg! Men det var julekrypper på Church of England-måden. Jeg er opvokset med den katolske side.......se lige her
http://www.museum-saalfelden.at/frameset_advent.htm

Poster den som update ---sgu så....!

 
At 3/12/06 22:57, Anonymous Anonym said...

Krippenschau...herligt ord.
Tak for linket.
:-)

 
At 4/12/06 15:06, Anonymous Anonym said...

Jeg har ikke en julekrybbe Sus, men jeg har nogle nisser.Nu må vi se om de overlever Malous hærgen ;-)
Din jul lyder hyggelig, traditionsrig og meget menneskelig :-)

 
At 4/12/06 15:16, Blogger susling said...

Jep, det er den bestemt...menneskelig og med nogle nå ja..hjemmebiksede traditioner......Men den er stadig helt og aldeles utjekket.....

 
At 4/12/06 17:26, Anonymous Anonym said...

En jul skal ikke være tjekket - aldrig - jul er rodet og for meget - men dejlig :-)

 
At 5/12/06 10:47, Blogger Lene said...

Enig Ella, aldrig en tjekket jul. Susling, dit juletræ lyder til at være efter mit hoved, rodet og fuld af minder :-)

 

Send en kommentar

<< Home