kunstigt åndedræt til præ-klimakteriesild  Når kroppen er over 45+, parforholdet er tæt på de 30, ungerne er på vej til fase 3 og man bliver nødt til at tage folk, der er født i 1980'erne seriøst, så er der brug for kunstigt åndedræt.

27.8.06

Susling øver sig....

....lige nu øver jeg mig på at tænke normalt igen........jeg øver mig på at lave lønmodtagerfinten......tænke 5 dages drøn på......2 dages hvile......plus alm feriestagnation.......9-5 messer jeg stille for mig selv...Aummmm Niiiiii tiiiiil feeeeeeeeeem. Jeg øver mig også på, at tænke middelklasseforbrugermindet igen........Støøøøvler tænker jeg.....Måå ha' sæsonens støvler.........Må holde parmiddage med dug på bordet og matchende service.....og vigtigst af alt, så tænker jeg: Mååååå ha' hobby! Må læse bøger! Må sidde til parmiddage og andre sammenkomster og brille med min fantastiske belæsthed.......Må ku' citere store passager og ha' en holdning til en bog..........

Hvad sker der, tænker I måske.........er hun nu blevet helt knald i låget? Nja....må jeg så svare...........Jeg begik bare den fejl, at jeg på et tidspunkt sprang ud på det dybe vand uden sikkerhedsnet.......Derfor har jeg i den grad måtte kradse for føden....kradse for hver krone jeg ku' hive ind.....Hele min tankevirksomhed har været optaget af, hvor den næste krone sku' komme fra.....Hvordan huslejen sku' blive betalt......jeg har måtte se mit hjem blive slidt ned til sokkeholderne, bare fordi jeg vovede og ville noget andet.......At være selvstændig er noget af det mest stressende jeg nogen sinde har været med til......og jeg har før været på pænt stressende arbejdspladser........men det ikke at vide, hvor man står....hele tiden tænke frem, gør at man ikke er tilstede i nuet........har ikke engang ku' rumme en bog.......andres tanker forurenede mine, blandede sig og bidrog egentlig ikke med det store svar på, hvordan jeg sku' skaffe til dagen og vejen. Det kværnede rundt i hovedet på mig: Sørge for mad på bordet. Tøj til ungerne..........

Åh siger I måske, vi har da et sikkerhedsnet i Danmark. Har vi det? må jeg så spørge. Hvor er det? Og har vi det, så er det stormasket........Jeg har f.eks. mistet min dagpengeret og jeg har meget svært ved at optjene den igen........A-kassen anerkender nemlig ikke honoraropgaver og B-indtægt som lønarbejde..........fordi jeg har haft en momsregistrering, som jeg forøvrigt har lukket i dag!, så mener man, jeg viderefører min selvstændige virksomhed.......Jeg kan heller ikke få bistandshjælp, fordi jeg er gift. Regeringen har lagt et loft på bistandshjælpen, så man max. kan få, hvad der svarer til 11.357 før skat pr. person.........Kan selvfølgelig lyde af meget.......men er det ikke, hvis man er en familie på fire i almennyttigt boligbyggeri i Københavnsstrup......Alene huslejen er på 8.200 kr.!

Og nu det så ikke for at jamre.......på en eller anden måde har jeg klaret mig måned efter måned.......og jeg får opgaver........det går.............Men.....nu vil jeg til at tænke lønmodtager.........middelklasse........pænhed og hobbies.........Sjovt nok for det her mig til at tænke på et møde jeg havde med en af mine bekendte:

Scenen: Den største demonstration for bedre velfærd jeg har set i mange år (her i foråret).........gruppe efter gruppe defilerer forbi.......Målet er regeringens velfærdsforlig........Kommer gående og støder tilfældigt ind i bekendt. Hun er ikke med til demonstrationen.....Hun er bare på vej hjem fra seminar. Hun stiller sig med ryggen til den kæmpestore demo...Jeg står med ansigtet mod den.......Hun siger: "Åh.......det er så hårdt for tiden. Vi har næsten ingen penge! Faktisk var det sådan, at vi måtte låne til skiferien i år......." Den lader jeg så lige stå et øjeblik........for bag hende gik den ene gruppe efter den anden forbi: Mod madkasseordningen. Mod nedskæringer i SU'en. Mod forringelse af de 55-59-åriges særret inden for dagpengesystemet osv. osv. Og hendes store problem var, at de ikke havde råd til to ferier i løbet af året....

Det er så cool at være lønmodtager..............ens problemer bliver til at håndtere.........Man kan tænke hobbies...........Nå må videre, skal jo lissom øve mig.........