kunstigt åndedræt til præ-klimakteriesild  Når kroppen er over 45+, parforholdet er tæt på de 30, ungerne er på vej til fase 3 og man bliver nødt til at tage folk, der er født i 1980'erne seriøst, så er der brug for kunstigt åndedræt.

2.7.06

Susling mener

at det egentlig er sært, hvordan ens liv arter sig. Som grundprincip har jeg det sådan, at jeg fortjener, at jeg skal ha', at jeg svømmer rundt på solsiden, fordi jeg er mig -(ligenu svømmer jeg så ikke så meget rundt der, men det kommer jeg til igen....fordi, ja sådan er det....!) Men jeg må også indrømme, at efterhånden som jeg bliver ældre, bliver jeg også ramt af en slags, skal vi kalde det panik.......ikke at jeg ikke kan skubbe det væk og tro på, at netop jeg skal ha' osv.osv. Men jeg ved, at tæppet kan blive trukket væk under én, jeg har set det flere gange, har egentlig også selv oplevet det...i mit tilfælde har jeg dog så vidt muligt, ladet det glide af som vand fra en gås..... Men der er faktisk mange ting, der kan gøre, at man rammer den forkeret side.....Tag f.eks. min mor..hun blev født som sidste søster i en stor kærlig familie. På billeder jeg har af hende, ser hun dårende dejlig og glad ud. Hun havde forældre, der holdt af hende, søskende, venner, klarede sig godt i skolen, på arbejdspladser, var en dejlig og kærlig mor og skæg og legesyg.......alligevel blev hun en dag psykotisk......sådan smak! Fra da af gik det ned af bakke og hun døde i sit eget skidt 58 år gammel. Hvorfor nu det? Hvad gjorde, at det netop ramte hende? Var det de valg hun tog i livet? Tilfældighedernes spil? Et manglende sikkerhedsnet? Vi prøvede selvfølgelig at hjælpe hende, men det var svært og til sidst måtte vi kaste håndklædet i ringen. Men det er ikke min pointe...(har forlængst bearbejdet lige det). Min pointe er, at man kan føle at man svømmer ovenpå og intet ondt kan ramme én, men med alderen bliver jeg mig mere og mere bevidst, at det ikke er gudegivent, at det ikke er en selvfølge at alting bare kører og at mere er lig med mere. Tænk bare på Holocaust, på krigen i Jugoslavien, på Irak-krigen, på Vietnam-krigen (ku' de amerikanske tvangsindskrevne soldater gøre noget?) På sult, elendighed, tvangsaborter, tvangsomskæringer, tvangsægteskaber, diktaturer osv. osv.

Meget kan man skubbe fra sig....herregud det sker jo ikke her....Nej, for vi er forkælede - en del af os i hverfald - men selv for os kan grænsen mellem det ene og det andet være knivskarp....vi kan blive skøre, alkoholikere, panikangste, fysisk syge, blive kørt over, miste børn, miste alt, blive hjemløse.......Og hvornår begynder det at ske og hvorfor sker det?

6 Comments:

At 2/7/06 21:29, Anonymous Anonym said...

Du må da ikke tænke HVORNÅR sker det. For så kan du da leve i en evig angst....
Du er nødt til at tænke; det sker IKKE her!
Hvis det så sker så må du forholde dig til det.

 
At 2/7/06 22:36, Blogger susling said...

Tak 5til6, det er også nogenlunde det, der er min holdning og det er også det jeg lærer mine unger. F.eks. havde vi for nogle år siden en påsat brand, her hvor jeg bor. Ungerne var selvfølgelig i vild panik, men jeg sagde til dem: "JA, der er nogen der har sat ild på den lejlighed, men det sker ikke her hos os. Det ku' aldrig ske, fordi vi bor lige her og vi er dem, vi er osv.osv. i den dur...Føler jo dybest set, at jeg da svømmer på solsiden...men det er en skrøbelig følelse....og det var/og er mest det jeg filosoferer over.....

 
At 3/7/06 19:43, Anonymous Anonym said...

Jeg er en af dem, der er så evig taknemlig for, at jeg ikke vidste, hvad der ville ske, hvornår det skete og ikke mindst hvorfor det skete.

Jeg har også altid haft en forestilling om, at det skete for naboen. På den anden side synes jeg ikke, at jeg ligefrem har tænkt, at det aldrig sker her eller for mig. Det har jeg måske. Situationen er jo anderledes i dette nu og det er nemt at fortrænge tidligere levevis.

Jeg ved ikke om jeg er blevet mere skepsis eller pesimistisk efter Cirkelines død. Det føler jeg egentlig ikke, men muligvis overvejende mere realistik. Det tror jeg.

Giver det mening?

Kram fra Frederikke

 
At 4/7/06 15:11, Blogger susling said...

Ja Frederikke, det giver mening....man bliver nemlig mere realistisk, når man har været ude for nogle svære tab. Jeg synes bare også, at det er vigtigt at holde fast i den her lidt magiske-jeg svømmer-på-overfladen-følelse. Mest fordi jeg ikke vil ende i bitterhed og mangel på troen på fremtiden....
Giver det mening?

Kærligst Susling

 
At 4/7/06 20:07, Anonymous Anonym said...

Meget, - og jeg synes bestemt også, at jeg stadig har fat i den. Om end der er længe mellem. Sådan er det vist bare :)

 
At 4/7/06 20:49, Blogger susling said...

Ja det tro jeg du har ret i. Men jeg synes nu ikke, at det er et tab menneskeligt (selvfølgelig det at miste - men i det lange løb), at have været igennem noget voldsomt - vel og mærke, hvis man kan komme ud på den anden side med mere i "tasken". Det gør jeg og jeg tror også du gør/har det med i tasken...til tider har det gjort mig lidt ensom....men i dag ved jeg, at det også er min styrke.....bliver nu til tider lidt bekymret, for holder svævefølelsen, kan der ske noget andet....men det er nok bare min natur...

 

Send en kommentar

<< Home