kunstigt åndedræt til præ-klimakteriesild  Når kroppen er over 45+, parforholdet er tæt på de 30, ungerne er på vej til fase 3 og man bliver nødt til at tage folk, der er født i 1980'erne seriøst, så er der brug for kunstigt åndedræt.

27.7.06

Susling - en hattedame

Sært! Jo mere nede jeg selv bliver, desto mere kan jeg gi' til andre. Man ku' kalde det en psykologisk overspringsøvelse - hattedamer har jo som regel selv en gevaldig psykologisk knude, de ikke kan få bundet op. Men jeg tror faktisk ikke det er det, det drejer sig om i mit tilfælde. De knuder jeg har haft, har jeg fået bundet op forlængst......de sidste fire år især har jeg reelt brugt på at se mine traumer, min angst, min bekymring - kald det hvad I vil - i øjnene. Det hårde arbejde som det har været - og den tur ned på bunden som det har betydet - nå ja - turen fra bedrestillet middelklasse til lidt mere løs i økonomien - har givet mig et gevaldigt overskud og en stor indsigt. Henafvejen har jeg lært et par vigtige ting:

  • Når man har meget, er man bange for at miste og er derfor ikke tilbøjelig til at give
  • Når man er vant til at få, så tror man også andre får og giver derfor ikke - man tager kun imod
  • En økonomisk deroute er ikke enden på livet - man lærer bare at værdsætte andre ting
  • Har man selv mærket angsten, bekymringen, sorgen kan man se den hos andre
  • derfor må man også reagere, når man støder på den på sin vej
  • gode råd og livserfaring må godt serveres, men i små doser, så man ikke invaderer
  • at min far havde ret, når han sagde: Træd ikke på folk, når de ligger ned. Det kan være du selv ligger der en dag
  • Vores samfund har måske afskaffet begreber som solidaritet, ansvarlighed og samfundsfølelse, men det ændrer ikke ved det faktum, at man stadig kan være samspilsramt, konjukturarbejdsløs, sygdomsramt
  • for selv om vi har overtaget det amerikanske: Enhver er sin egen lykkes smed, så er det jo ikke sandt. Man kan ikke altid arbejde sig ud af sin situation. Nogle gange skal der en hjælpende hånd til
  • Vi er nemlig ikke udelukkende en lallende nation af middelklasse husejere med bil i garagen....Vi er en nation på godt og ondt
  • derfor er det vigtigt, at vi reagerer, når vi ser uret..........i stort som småt!
Man kan starte med at donere penge til Røde Kors, Amnesty, Plan, osv. Man kan reagere, når med ser et medmenneske nedbøjet i sorg, man kan snakke med sumperen nede på bænken (gjorde jeg i går - han havde sådan en sød hund og i stedet for at købe hans "Hus forbi" kælede jeg for hunden, snakkede lidt med ham og stak ham en 10' er til hundemad, for det var, hvad jeg havde i pungen.)

Og kom ikke her og sig, at I ikke har råd. Det har vi alle.......selv dem på bistandshjælp kan gi' et par kroner.....eller en støttende skulder. Penge er ikke alt, hvis man tror det, er man åndelig fattig og det er i min bog ægte fattigdom.........hus, bil, karriere tiltrods.

Susling nejer, bukker og svinger med hatten.

2 Comments:

At 27/7/06 22:35, Anonymous Anonym said...

Dejligt at se, der stadig findes ordentlige mennesker. Tak for det!

 
At 11/8/06 02:49, Anonymous Anonym said...

Very best site. Keep working. Will return in the near future.
»

 

Send en kommentar

<< Home