kunstigt åndedræt til præ-klimakteriesild  Når kroppen er over 45+, parforholdet er tæt på de 30, ungerne er på vej til fase 3 og man bliver nødt til at tage folk, der er født i 1980'erne seriøst, så er der brug for kunstigt åndedræt.

20.4.06

Susling prøver at fixe rent hjem med nostalgi

Vågner 10.48!!! - med knaldende hovedpine og et hjem, der bærer tydeligt præg af en slatten påske, en influenzaslatten mig, en præpuberbel søn og en full blown teenage-darling med turboaktivitetsniveau. Min sexede A har travlt lige nu, ungerne er i skole så jeg er helt, helt, helt (hulk) alene på skansen. OK var jeg af norsk troldeæt ville jeg selvfølgelig forlængst have fanget mig en lille thai-slave betalt hende hele 1500,- om måneden eller måske i kvartalet (den skal lige ha' en tænker...) og bundet hende fast til en gulvskruppe og en støvklud. Men det er jeg jo ikke. Jeg er jo bare mig - 41 år gammel, tidligere virksomhedsejer, nu professionel jobsamtaler og desværre uden en passion for rengøring - rene hjem jo - rengøring nej. (Hmmm- Harmonerer lissom ikke.) Heldigvis er det gråvejr uden for.....elsker faktisk gråvejrsdage.

Skyformationerne minder mig om min barndom i Østrig, hvor jeg boede i en lille østrigsk landsby, der var omkrandset af høje bjerge. Store massive grå stenmasser med evig sne på toppen. Så smukt!

Husker det som dage med leg, bærplukning og svampesamling. Skoledage på pigeskolen med undervisning af Frau Lehrerin Melitta Untergangschnick (det hed hun altså), (mig selvfølgelig iført dirndlkleid (tyroleroutfit for de uindviede) og fletninger). Som vi sagde i kor, når hun kom ind af døren - og vi selvfølgelig stod pænt bag vores stole:"Grüss Got, Frau Lehrerin" og bagefter bad vi Fader Vor på tysk. Er der nogen der kan slå den, va, va....nope tænkte jeg nok! Det var også dengang jeg opdagede, at der var noget der hed religion.

Forhistorie: Faderen min var jo østriger og tjener på det hotel, hvor min mor tilfældigvis var på sin første charterrejse. Og vupti så kom jeg (efter ægte charter-TLC i alpelandet). Den slags er jo ikke så godt - ugift alt for ung mor og så med en østriger. Alpefar bliver derfor importeret til Danmark. Alpefar - i parantesbemærket også alt for ung - kan ikke rigtig klare presset i DK og vupti - lille familie eksporteres til Alpelandet. Og så er der jeg står i den lille pigeskole og bliver spurgt om jeg er:"Evangelisch oder Katolisch?" Stort spørgsmåltegn, Tankestreg og måben - jesus krist jeg var lige fyldt 6 år....anede ikke hvad det betød.

Det fandt jeg hurtigt ud af og sur var jeg: Alle mine kusiner ku' komme til messe i den fine, flotte store kirke med messedrenge, katolske patere, røgelse, skriftestole og fantastiske glasmosaikker og ikoner på væggene. Så ku' jeg værsgo tage til takke med den lillebitte, fesenbeige kedelige kirke, sammen med alle bjergbondedøttrene - som f.eks. Elfriede, der stank af ko og gris - og som jeg overhovedet ikke gad lege med....altså efter det blev jeg agnostiker!


Hører jeg nogen sige Heidi? Det var det måske på en måde! Det var i hvertfald ikke helt så cool, da Alpefar ikke rigtig ku' klare presset i Østrig mere og eksporterede os tilbage til Danmark igen. Vi flyttede direkte ind på Nørrebro og jeg blev sendt i skole med tyrolerkjole (min mor insisterede og jeg var jo kun otte, så gør man, hvad mor siger). Det er altså ikke helt nemt hele tiden, at skulle integrere sig skulle jeg hilse og sige.

Det kan godt være, at vi i dag har vænnet os til, at folk ser forskellige ud. Dengang - no way - kom man fra et andet land (og jeg er altså halvt dansk også, så så fremmed var jeg ikke!) dengang, der var man bare pr. definition underlig. Så ja hells bells, Heidi er måske det helt rigtige billede. Jeg var fucking freaking Heidi! Ikke at det kan bruges til så meget i dag - Burde måske transmorgriffe mig selv om til en Hausfrau? Tage solidt fat i germanergenet og tvinge det til at gøre rent for mig? Hm....tænker lige.....Nope....det går ikke...!
Jeg er blevet for storby-dansk. Alt for meget inner-city-storby-dansk.

2 Comments:

At 20/4/06 18:50, Blogger Mie said...

Nårrhh nej, godt nok kan nostalgi ikke gøre rent - men det rydder plads i hovedet til så mange andre ting, at det slet ikke skal underkendes :o)

 
At 20/4/06 18:58, Blogger susling said...

jep, det er dejligt at tage en tur down memorylane, men det er jo også lidt af en overspringsøvelse. Dem er jeg rigtig god til!

 

Send en kommentar

<< Home