Lad der blive debat...
...og se der blev debat! Jeg har nemlig gjort mig nogle tanker om det at være professionelt jobsamtaler, som jeg har fået nogle meget fine kommentarer på. Det var også mit formål, for det fine med blogs er jo, at man netop kan smide sine spørgsmål op i luften og så er der nogle der griber dem. Tak for det alle! Kommentarerne gør så, at jeg egentlig får lyst til at poste lidt mere (selv om jeg egentlig burde gøre rent!) Men altså:
- Jeg har været mange år på banen jobmæssigt. Jeg har haft dejlige jobs og mindre dejlige jobs (som har drænet mig for overskud og kreativitet).
- Jeg har freelancet i en periode og har haft min egen lille virksomhed sammen med en grafiker.
- Jeg har størstedelen af tiden været i konsulent-branchen (som er hård og krævende) og jeg har derfor været meget rundt hos andre virksomheder/kunder osv.
- Når jeg ellers har opgaver eller ansættelser, så er nogle af mine vigtigste kompetencer empati og forretningsforståelse.
- Jeg har også selv prøvet at sidde i jobansættelseskomiteer og været med til at ansætte medarbejdere.
Anyway min pointe er, at jeg egentlig synes rekrutteringsprocessen ikke altid bliver håndteret ordenligt. Som aktiv jobsøgende oplever jeg selvfølgelig også, at blive valgt fra allerede i screeningsprocessen og får, hvis jeg er heldig, et skriftligt afslag - fred være med det. Men der hvor jeg synes, det bliver lidt mere anstrengende er, når man reelt har været til samtale. Her synes jeg virksomhederne har en forpligtigelse til at give en reel tilbagemelding. Vi har immervæk brugt gensidig krudt på en snak. Ofte er det jo kun 5 personer, man skal melde tilbage til.
I min tid som selvstændig fik jeg en del uopfordrede ansøgninger og som regel gav jeg mig den fornødne tid til lige at gi' et lille feed back eller et godt råd videre. Det koster måske bare fem minutter af min tid og ansøgeren i den anden ende fik noget at gå videre på!
Nu, når jeg selv er blevet jobsøgende igen, oplever jeg bare at:
- Arbejdsgiverne er meget brug-og-smid-væk-agtige: "Nåh, nu har vi haft gang i den her mølle og fundet den vi vil ha', og nu gider vi ikke rigtigt tage os af de andre 4-5-100, som søgte på jobbet". Konsekvens: Ingen tilbagemelding eller et meget, meget standard-afslag, som er formuleret som alle andre (på trods af den helt gennemgående selvbevidsthed om, at vi jo som virksomhed er så hamrende unikke)/Hvad med lige at revidere sprogbrug og fraserne?! I sidste ende er den slags tilbagemeldinger også en del af virksomhedens omdømme-pleje (vigtigt for omsætning, medarbejderpleje- og rekruterering, aktieindexet, kunde- portefølje osv)
- Jeg oplever gang på gang, at rekrutteringsfolkne (det kan være HR'erne, direktøren, mellemlederne osv.) er styret af subjektive vurderinger. "Kan jeg lide ham eller hende!?" Det er ikke professionelt! Skal alt handle om, hvorvidt man passer ind i teams, ånden, kulturen osv. kan det nemt blive regressivt! Konsekvensen, af at subjektiviteten styrer, bliver mao. 0 fornyelse. Det er menneskeligt at vælge den, man svinger bedst med eller som man kan forstå (kulturelt, intellektuelt osv.), men det er ikke nødvendigvis forretningsmæssigt sundt og fornuftigt. Og hold fast nu bliver jeg rigtig langhåret: INTET ER OBJEKTIVT. Det kan godt være vi påberåber os det. Journalister gør, regeringen gør, men nej...vi er alle styret af vores eget lille subjektive perspektiv.
1 Comments:
Jeg er helt fuldstændigt enig med dig. Er det ikke bare rip, rap og rup-effekten opløftet til et højere (dvs lavere) plan?
Det er supermærkeligt. Jeg har lige skændtes vildt med min egen chef om det: "Hallo: Hvis I kun vælger sådan nogle som JER, så får I jo ingen udvikling!?"
Nå, fortsat held og lykke med det :)
Send en kommentar
<< Home