kunstigt åndedræt til præ-klimakteriesild  Når kroppen er over 45+, parforholdet er tæt på de 30, ungerne er på vej til fase 3 og man bliver nødt til at tage folk, der er født i 1980'erne seriøst, så er der brug for kunstigt åndedræt.

17.2.07

Susling i 80'erne

Fandt den her hos Nene la Beet , som vist har den fra Milla. Ku' da ikke lade den ligge.
Tanken er vist, hvad der gjorde 80’erne til 80’erne, og så er der jo dømt flashback for en gammel sild som mig. I 1980 var jeg 16 år, gik i 2. g. på nysproglig line og havde opdaget punken og My Guy (kærlighed på afstand...blev jo ikke lige kærester fra den ene dag til den anden, vel...hang til gengæld ud med en jeg helst vil glemme i dag). 1986 boede jeg sammen med My Guy, frøs med anstand gennem isvintre i min lille bitte bitte billige lejlighed, læste litteraturvidenskab på Københavns Universitet, var blevet ret træt af punk-bevægelsen, som bare var gået hen og blevet sort og selvhøjtidelig og nå ja....så bollede vi som kaniner, så jeg blev også lige gravid og fik en abort...ikke en oplevelse jeg gider gentage.I 1990 var jeg gravid igen og var godt i gang med mit speciale.....og så fulgte der en hel masse efter, som ændrede mit liv og som passede mig mentalt meget bedre.......!

Og så lige noget 80'er:

Alle troede fuldt og fast på, at George Michael var hetero.
Ikke mig! Den slags har jeg da altid haft øje for.....helt ærlig! Lyse striber, ørenring i højre øre og lean n' slick.

Vi stod gerne i en lang kø foran en telefonboks, hver gang vi ville ringe hjem.
Havde lissom ikke nogen at ringe hjem til …var jo flyttet hjemmefra som 16 årig. Men var da en helvedes god veninde og stod solidarisk og frøs, når veninderne skulle ringe.....

Permanent var trendy - både til ham og hende.
Jep! Også i den grad! Men mit taljelange hår kunne ikke holde på permen ret længe, efter kort tid gled det ud, fordi mit hår var for tungt og sundt.....men jeg lignede en havfrue, så længe den var der....

At eje en BALL trøje var lykken.
Ball? Ball? Jov, jov da.... en overgang......men jeg klippede i dem, så halsen var stor og vid og altid hang ud over den ene skulder.......og så skiftede jeg pludselig til genbrugstøj....var jo mere trendy i de kredse jeg hang ud i......

Dirty Dancing stjernen Patrick Swayze var supersexy.
Ai,men......siden hvornår? Så da vitterlig ikke den slags. Jeg poggoede i Rockmaskinen, Saltlageret og siden Ungdomshuset.

En lycra tingest ved navn BODY fandtes i alle pigers skab.
Jamen kunne man leve uden? Jeg havde tonsvis af dem.....de var geniale....alt hang sammen og jeg så herregodt ud.....De fremhævede alt det rigtige, hvis man var slank og det var jeg....rigtig meget endda....Er faktisk lidt ærgerlig over lige at miste den del....ku' sagtens fortsætte med dem...Genial opfindelse!

Skulderpuder, jo større jo bedre, gav os en naturlig silhuet.
Jo, jo da..kan blive helt rystet over hvor store de skuldre egentlig var, når jeg ser dem i dag. Man havde dem simpelthen som løse puder, man kunne sætte ind i bluser, jakker osv. Lidt kikset, hvis det her hug tape, man brugte til at sætte dem fast med inden i blusen, blev lidt svagt i koderne og de her puder begyndte at køre rundt på armen eller ovenikøbet møvede sig ud af udskæringerne. Bortset fra det.....masser og masser af power-habitjakker.....! Just call me Alexis!

Mascaraen skulle ikke være sort, men have samme farve som øjnene.
Brugte aldrig skidtet....Kom til at ligne ham fra A Clockwork Orange....men ok ok, havde da både en blå og en grøn.......ku' specielt godt li' den grønne, når jeg endelig kastede mig ud i det.....Jeg var meget mere til øjenskygge og læbestifter.

Alle madretter indeholdt ananas og hed noget med Hawaii.
Ja! Føj for fanden! Sgu' da ulækkert.....Kan stadig heller ikke klare tanken om pastasalat, også en ægte 80'er mad-ting. Urgh pastasalat med forårsløg og noget karrydressing-noget. Jeg tror jeg dånner af væmmelse...

Slettelakken var den nye revolution, der kunne rette stavefejl.
Jamen hvad kan man sige. Det er jo så sandt, så sandt! Problemet med mig var, og er, at jeg altid ender op med blæk og dengang slettelak ud over det hele.

Gamacher og stor T-shirt var en helt naturlig kombination.
Selvfølgelig! Jeg boede i gamascher! Havde et hav af dem og havde også en bagdel og ben, der kunne bære det. Tilføj lige små ballarinaer....så har man stort set mig dengang.


De allerflotteste plakater/billeder vi havde på væggen var af kyssende par i solnedgang, grædende klovne og galopperende enhjørninger.
Føj da.........har vist set dem.......men var det ikke noget Albertslund, Ishøj noget......?

“Jeg skriver en check” var en helt almindelig replik.
Checks? Manner havde dårlig nok almindelig økonomi, men jeg synes da det så tjekket ud og lød fantastisk: "Jeg skriver lige en check!" Så var man ved muffen - på en måde...

Fastfood var det samme som en grillpølse med brød.
Nu var der altså også burgerjoints i den store storby den gang! Men indrømmet, det var lidt nyt......og nå ja, der var jeg boede, var der da nogle fantastiske italienske take aways....men synes da en grillet med brød stadig er dejlig syndigt: "Godt med ketchup og sennep, tak!"

En joggingdragt var ikke en joggingdragt med mindre du havde hvide tennis sokker uden på bukserne, benvarmere på eller rullet bukserne op til midt på læggen.
Da ikke der, hvor jeg hang ud.......lyder af noget forstadstrip eller måske provinsen?

En mus var et dyr
Jamen selvklart, kræver vist ingen kommentarer!

Hvad med jer, har I nogle gode bud på 1980'erne? De er vist ved at komme meget stort igen....Så lige, at gamascher bliver det helt store.....Men er jo personligt ikke rigtig bodymassindeks 18,5 typen længere....så den del tager jeg gelinde på den konede måde...suk!


7 Comments:

At 17/2/07 23:23, Anonymous Anonym said...

Suslings fordomme om Albertslund / Ishøj mm - kom ud i virkeligheden og mød en taber, måske er vi slet ikke som du tror?

 
At 17/2/07 23:32, Blogger flinkonellas på vej ud af flinkeskolen said...

Susling, jeg husker.........

 
At 17/2/07 23:51, Anonymous Anonym said...

Sjovt, som man åbenbart husker den samme periode helt forskelligt - trods en aldersforskel på kun to år.

For nej, plakaterne (Minerva) var ikke firserne - det var så afgjort et halvfjerdserfænomen. Og ananas i maden kom først rigtig til i halvfemserne...

George Michael's seksualitet har jeg aldrig skænket en tanke - jeg skulle sgutte i kanen med ham, og den dag i dag aner jeg da ikke, hvordan Patrick Swayze ser ud.

Gamascher og joggingtøj - det var noget, de overvægtige gemte sig i - var det ikke? Benvarmere o. lgn. - det må klart have været inde i byerne - vi bruge det ikke - det så jo tåbeligt ud.

Checks - ja. Det var jo før Dankortet, og vi var nogen, der havde arbejdstider, der gjorde det umuligt at nå i banken hver uge. Også selv om den den gang havde åben til kl. 18 hver torsdag.

Jeg var 18 i 1980 - der er godt nok ikke meget fra listen her, jeg kan genkende. For ikke at sige slet ingenting.

For ja - der eksisterede da en slags fastfood - men det var noget, man nærmest guffede i sig ved festlige lejligheder, fordi det var anderledes og dermed lækkert ;-/ - men da ikke noget, man åd sig mæt i i tide og utide.

I øvrigt kan du sikkert godt vove gamascherne, også selv om du måske er blevet lidt trind. Jeg er aldeles u-trind, og de to gange i mit liv, jeg har iført mig sådanne rædsler, var der flux en venlig sjæl, der konstaterede, at jeg ligende "Kylling" - også selv om gamascherne slet ikke var røde ;-).

 
At 18/2/07 13:49, Blogger susling said...

@Anonym....Døden skulle jo have en årsag.I princippet kunne der lige så godt have stået f.eks. Nørrebro eller Holbæk Sportsklub eller noget Hellerup..eller Øregård Gymnasium...eller Skovskiderkroen....beklager afgjort, hvis jeg har trådt på nogens ømme knyster. Men typen, mand, afgjort ikke lækker og afgjort ikke noget, der foregik i de kredse jeg hang ud i. Ku' dælme heller ikke klare de her oprullede disko-habitærmer.....Adr!

@ Flinko. Vi husker, gør vi. Kan du så også huske læderbukserne og keddeldragterne? Og det her skide pandehår, der aldrig ville som man ville?

@ Fr. Møller. Meget muligt, at der har været noget skvulp fra 70'erne ind over 80'erne, f.eks. plakaterne...til gengæld er det med ananas og Hawai uomtvisteligt et 80'er fænomen......husker min rædsel og væmmelse som klart ligger i kategori med det her elendige pastasalat man altid fik serveret.....Bortset fra det og det er bestemt ikke ment nedsættende: Jeg tror vi har tilbragt vores ungdom i to meget forskellige sfærer og meget forskellige dele af landet. Det kan jo være en forklaring.

Men tak mht.kommentaren om et nutidigt gamasche-look. Tror klart jeg passer i denne omgang. Jeg havde vitterlig en krop, der kunne bære det dengang.....Men jeg ser også trunterne fra den gang med en røv som en sæk kartofler for mig...skal ikke gentage den variation. Og indrømmet har jo lissom levet i 80' erne, så der er ting jeg aldrig mere vil kunne synes er smarte. Been there, done that, got the t-shirt.

 
At 19/2/07 12:15, Anonymous Anonym said...

Jeg var 17 i 1980 og jeg husker skulderpuderne, lycra og farverne. I starten af 80'erne var pastelfarver IN, gulerodsbukser med høj talje. Hvad jeg ikke havde af pink og turkise t-shirts! Hjemmestrikkede kæmpe-vams-trøjer i grøn, lilla, turkis i floffy garn. (Idag hedder gamacher altså Leggings)
I 1984 rejste jeg rundt i USA og det helt store var Electric Boogie a'la Michael Jackson og neon-farver. De rigtig seje havde en stor, transportabel Ghettoblaster. Mener mc Donalds åbnede i Århus i starten af firserne - og blev blokade-ramt fordi de ikke overholdt overenskomsten. Fik en søn i 1987 og alt babyudstyret er lysgrøn, turkis og lilla - ikke nemt at afsætte idag! Den nybagte mor med permanent krøller, masser af rouge på kindbenene og skulderpuder - jeg ELSKEDE skulderpuder! Store, fantastiske øreringe. Laaange negle lakeret i alskens farver. Flade, fikse "robin-hood" læderstøvler. Rejecocktails. Flødekartofler. Lammesteg. Advocado med rejer. Smalle læderslips til fyrene.
hmmm...
savner nu de skulderpuder en lille smule....

 
At 19/2/07 23:03, Blogger flinkonellas på vej ud af flinkeskolen said...

Du kan Fandme tro jeg husker, jeg husker også kajsersmann (husker bare ikke hvordan man staver til det) hi hi

 
At 22/2/07 12:06, Anonymous Anonym said...

Ikke flere gamacher til mig tak, uanset hvor moderne de bliver, har jeg haft gamacher med stor ufomelig striktrøje/stor uformelig t-shirt/lang, uformelig aflagt herreskjorte på for sidste gang!! Og jeg har også haft min tid med genbrugstøj. Nævn ikke "gamle pyjamasbukser med batikfarvet, langærmet undertrøje" udover - mit nu-jeg insisterer på at jeg ALDRIG har gået så usexet klædt.
Var det ikke også dengang det hotteste sted i København var Larsbjørnsstræde og gaderne deromkring? Og Saltlageret, Den Grå Hal og på Christiania. Ikke en tid jeg ønsker tilbage for nogen pris :-)

 

Send en kommentar

<< Home