kunstigt åndedræt til præ-klimakteriesild  Når kroppen er over 45+, parforholdet er tæt på de 30, ungerne er på vej til fase 3 og man bliver nødt til at tage folk, der er født i 1980'erne seriøst, så er der brug for kunstigt åndedræt.

29.3.06

Gjorde man et barn fortræd?

Da jeg var meget, meget ung sådan ca. 13-14 år, var sex noget, der lissom var enoormt frit. Bøger som 'Kvinde kend din krop' og 'Vil du se min smukke navle' fortalte os, at kvinder havde samme ret til sex og liderlighed som manden. Det kan godt være mine forældre ikke var hippier (selv om de var meget unge) og vi bestemt ikke levede i kollektiv, men også de havde et meget frigjort forhold til sex. De var hinanden utro, gik rundt nøgne, talte frit om sex og blandede mig på den måde ind i deres (under)liv. Samtidig bølgede dønningerne fra '68 bølgen hæftigt ind over mit uskyldige pigesind. Min mors veninder belærte mig om prævention - på den enormt frigjorte måde og jeg blev også involveret i min mors og hendes veninders aborter, til tonerne af Trilles 'Hej Søster' og mens de drak te i ført lilla bleer og batik-tshirts - selvfølgelig uden bh-er. Behøver jeg at sige, at mine forældre blev skilt og også min mors veninders ægteskaber røg?! Jeg kan sige det med det samme: I den alder viste jeg alt om selvundersøgelser, spekulum, hvordan A38 ku' kurere svamp, at der fandtes forskellige former for svamp - candida, thricomonas etc. Til gengæld anede jeg ikke en dyt om god sex, samlejestillinger, at det var vigtigt, at den første gang var smuk og intens eller om forelskelser og uskyldig petting. Min mødom røg da jeg var 14 - det skete ud fra devisen: 'Det skal jo fixes, det her skidt!' Fedt var det ikke og jeg gentog absolut ikke sceancen før flere år senere. På det tidspunkt havde jeg gjort op med selv, at de ku' stikke deres spekulum og Hej Søster skråt op! Jeg blev punker og generobrede mit (under)liv. Siden da har det heddet sex på mine præmisser og når jeg har lyst....og her kommer nu min pointe: Jeg har i dag selv en datter i samme sårbare alder! Og, så vidt jeg kan fornemme, er Sønnike også ved at blive lidt præ-præ-pubertær. Men jeg ku' ved den søde grød aldrig finde på at invadere deres sexuelle gryen og deres længsler med 1970'ernes bastante praktifisme...Ikke under nogen omstændigheder! Det elsker jeg dem bare for højt til.